DE102009015917A1 - Use of an active agent comprising resveratrol, thymol, xanthohumol or vitamin C for inhibition and/or prophylaxis of e.g. eryptosis, acute renal failure, anemia, shock, atherosclerosis, thrombosis, diabetes mellitus and sickle cell anemia - Google Patents

Use of an active agent comprising resveratrol, thymol, xanthohumol or vitamin C for inhibition and/or prophylaxis of e.g. eryptosis, acute renal failure, anemia, shock, atherosclerosis, thrombosis, diabetes mellitus and sickle cell anemia Download PDF

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DE102009015917A1
DE102009015917A1 DE102009015917A DE102009015917A DE102009015917A1 DE 102009015917 A1 DE102009015917 A1 DE 102009015917A1 DE 102009015917 A DE102009015917 A DE 102009015917A DE 102009015917 A DE102009015917 A DE 102009015917A DE 102009015917 A1 DE102009015917 A1 DE 102009015917A1
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    • AHUMAN NECESSITIES
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Abstract

Use of an active agent (I) comprising resveratrol, thymol, xanthohumol or vitamin C or its derivatives and/or salts for preparing an agent for inhibition and/or prophylaxis of eryptosis, is claimed. ACTIVITY : Anabolic; Antibacterial; Immunosuppressive; Nephrotropic; Antianemic; Vasotropic; Antiarteriosclerotic; Anticoagulant; Antidiabetic; Hemostatic; Antiarthritic; Antirheumatic; Metabolic; Antisickling; Antiapototic. MECHANISM OF ACTION : None given.

Description

Die vorliegende Erfindung betrifft Wirkstoffe bzw. ein darauf basierendes Mittel zur Hemmung von Eryptose, ein Verfahren zur Herstellung eines derartigen Mittels sowie ein Verfahren zur therapeutischen und/oder prophylaktischen Behandlung eines Lebewesens, welches von einer Eryptose betroffen ist.The The present invention relates to drugs or to a drug based thereon An agent for the inhibition of eryptosis, a process for the preparation of a such agent and a method for therapeutic and / or prophylactic treatment of a living thing, which is of a Eryptosis is affected.

Unter Erythrocytenapoptose bzw. Eryptose wird ein physiologisch streng geregelter Mechanismus in der Art eines suizidalen Todes von roten Blutzellen bzw. Erythrocyten verstanden. Dieser Mechanismus erlaubt es, alte oder geschädigte Erythrocyten abzubauen, ohne dass die Zellmembran reißt und Hämoglobin freigesetzt wird. Wird die Erythrocytenmembran nämlich geschädigt, werden Hämoglobin sowie andere intrazelluläre Proteine in den Extrazellulärraum bzw. die extrazelluläre Flüssigkeit freigesetzt. Die extrazelluläre Flüssigkeit wiederum wird von den Glomeruli der Niere gefiltert, wobei es in dem sauren Lumen der Tubuli zur Präzipitation des ausgetretenen Hämoglobins kommen kann. Das präzipitierte Hämoglobin kann wiederum die Tubuli schädigen und dadurch ein akutes Nierenversagen verursachen. Die physiologische Bedeutung der Eryptose liegt daher in der Vermeidung der vorstehend beschriebenen Hämolyse.Under Erythrocyte apoptosis or eryptosis becomes a physiologically severe regulated mechanism in the manner of a suicidal death of red Blood cells or erythrocytes understood. This mechanism allows it to break down old or damaged erythrocytes, without that the cell membrane ruptures and releases hemoglobin becomes. If the erythrocyte membrane is damaged, be hemoglobin as well as other intracellular Proteins in the extracellular space or the extracellular Liquid released. The extracellular fluid Again, it is filtered by the glomeruli of the kidney, where it is in the acid lumen of the tubules to precipitate the leaked Hemoglobin can come. The precipitated hemoglobin in turn can damage the tubules and thereby an acute Cause kidney failure. The physiological significance of eryptosis lies therefore avoiding the hemolysis described above.

Die Eryptose weist gewisse Ähnlichkeiten zur Apoptose kernhaltiger Zellen auf. So ist die Eryptose beispielsweise ebenfalls durch eine Externalisierung und somit durch eine Exposition von Phosphatidylserin auf der Zelloberfläche, einer Zunahme der intrazellulären Calciumkonzentration, einer Ausbildung von Ausstülpungen auf der Erythrocytenmembran bis hin zu Abknopsungen von Membranteilen, einer Zellschrumpfung sowie durch einen enzymatischen Abbau des Cytoskeletts charakterisiert. Die Zellschrumpfung eryptotischer Zellen wird durch einen Calciumabhängigen Kalium-Kanal, den sogenannten Gardos-Kanal, vermittelt. Dessen Aktivierung durch die Erhöhung der intrazellulären Calciumkonzentration führt zum Verlust von Kalium-Ionen, Chlorid-Ionen und osmotisch folgendem Wasser. Phosphatidylserin-exponierende Erythrocyten werden zügig von Makrophagen, welche über Phosphatidylserinrezeptoren verfügen, phagozytiert und abgebaut.The Eryptosis has some similarities to apoptosis of nucleated Cells on. For example, the Eryptose is also by a Externalization and thus by exposure to phosphatidylserine on the cell surface, an increase in intracellular Calcium concentration, a formation of protuberances on the erythrocyte membrane to Knobopsungen of membrane parts, Cell shrinkage and by enzymatic degradation of the Cytoskeletons characterized. The cell shrinkage eryptotic Cells pass through a calcium-dependent potassium channel, the so-called Gardos Canal, mediated. Its activation by the increase of intracellular calcium concentration leads to the loss of potassium ions, chloride ions and osmotics following water. Phosphatidylserine-exposed erythrocytes Rapidly by macrophages, which have phosphatidylserine receptors have phagocytosed and degraded.

Neben der physiologisch bedeutsamen Funktion der Vermeidung einer Hämolyse spielt die Eryptose jedoch auch eine wichtige pathophysiologische Rolle. So ist insbesondere eine verstärkte bzw. exzessive Eryptose an der Pathogenese einer Vielzahl von Erkrankungen beteiligt. Zu diesen Erkrankungen zählen beispielsweise Anämie, Sepsis, hämolytisch-urämisches Syndrom (HUS), Wilson'scher Erkrankung, akutes Nierenversagen, Diabetes, chronischer, Niereninsuffizienz und Phosphatdepletion.Next the physiologically important function of avoiding hemolysis However, eryptosis also plays an important pathophysiological role Role. So is in particular an intensified or excessive Eryptose involved in the pathogenesis of a variety of diseases. These diseases include, for example, anemia, Sepsis, hemolytic uremic syndrome (HUS), Wilson's disease, acute renal failure, diabetes, chronic, Renal insufficiency and phosphate depletion.

Aus dem Stand der Technik sind bereits einige Wirkstoffe bekannt, welche sich grundsätzlich zur Hemmung von Eryptose eignen. Beispiels weise konnte nachgewiesen werden, dass das Hormon Erythropoietin Calcium-abhängige Ionenkanäle und damit auch die Eryptose hemmt ( Myssina et al.: Inhibition of erythrocyte cation channels by erythropoietin, J Am. Soc. Nephrol., 2003; 14: 2750–2757 ). Weiterhin können Calcium-abhängige Kanäle durch Amilorid ( Lang et al.: Cation channels trigger apoptotic death of erythrocytes, cell death and differentiation, 2003; 10(2): 249–256 ), Ethylisopropylamilorid (EIPA) ( Lang et al.: Inhibition of erythrocyte cation channels and apoptosis by ethylisopropylamiloride, Naunyn Schmiedebergs Arch. Pharmacol., 2003; 367: 391–396 ), Catecholamin-Dopamin, Isoproterenol und Epinephrin ( Lang et al.: Inhibition of erythrocyte „apoptosis” by cathecholamines; Naunyn Schmiedebergs Arch. Pharmacol., 2005; 1–8 ) inhibiert werden. Darüber hinaus stellten sich auch Adenosin ( Niemoeller et al.: Adenosine protects against suicidal erythrocyte death, Pflugers Arch. 2007; 454: 427–439 ), 2-[3-(Trifluoromethyl)aniline]benzoesäure ( Kasinathan et al.: Inhibition of eryptosis and intraerythrocytic growth of plasmodium falciparum by flufenamic acid, Naunyn Schmiedebergs Arch. Pharmacol., 2007; 374: 255–264 ) sowie Stickstoffmonoxid ( Nicolay et al.: Inhibition of suicidal erythrocyte death by nitric Oxide, Pflugers Arch. 2008; 456: 293–3005 ) als geeignete Eryptose-Inhibitoren heraus.Some active ingredients are already known from the prior art, which are in principle suitable for the inhibition of eryptosis. For example, it could be demonstrated that the hormone erythropoietin inhibits calcium-dependent ion channels and thus also the eryptosis ( Myssina et al .: Inhibition of erythrocyte cation channels by erythropoietin, J Am. Soc. Nephrol., 2003; 14: 2750-2757 ). Furthermore, calcium-dependent channels can be replaced by amiloride ( Lang et al .: Cation channels trigger apoptotic death of erythrocytes, cell death and differentiation, 2003; 10 (2): 249-256 ), Ethylisopropylamiloride (EIPA) ( Lang et al .: Inhibition of erythrocyte cation channels and apoptosis by ethylisopropylamiloride, Naunyn Schmiedebergs Arch. Pharmacol., 2003; 367: 391-396 ), Catecholamine dopamine, isoproterenol and epinephrine ( Lang et al .: Inhibition of erythrocyte "apoptosis" by cathecholamines; Naunyn Schmiedeberg's Arch. Pharmacol., 2005; 1-8 ) are inhibited. In addition, adenosine ( Niemoeller et al .: Adenosine protects against suicidal erythrocyte death, Pflugers Arch. 2007; 454: 427-439 ), 2- [3- (trifluoromethyl) aniline] benzoic acid ( Kasinathan et al .: Inhibition of eryptosis and intraerythrocytic growth of plasmodium falciparum by flufenamic acid, Naunyn Schmiedebergs Arch. Pharmacol., 2007; 374: 255-264 ) as well as nitrogen monoxide ( Nicolay et al .: Inhibition of suicidal erythrocyte death by nitric oxide, Pflugers Arch. 2008; 456: 293-3005 ) as suitable eryptosis inhibitors.

Angesichts der herausragenden pathophysiologischen Relevanz von Eryptose existiert jedoch ein permanenter Bedarf, weitere Wirkstoffe bereitzustellen, mit denen vor allem eine gesteigerte oder exzessive Eryptose gehemmt oder dieser vorgebeugt werden kann.in view of the outstanding pathophysiological relevance of eryptosis exists but a permanent need to provide other agents, with which above all an increased or excessive eryptosis inhibited or this can be prevented.

Der vorliegenden Erfindung liegt daher die Aufgabe zugrunde, alternative Mittel zur Hemmung und/oder Prophylaxe von Eryptose, insbesondere einer gesteigerten Eryptose, bereitzustellen, welche möglichst arm an Nebenwirkungen und insbesondere kostengünstig herstellbar sind.Of the The present invention is therefore based on the object, alternative Agent for the inhibition and / or prophylaxis of eryptosis, in particular an heightened eryptosis, to provide as much as possible poor in side effects and in particular inexpensive to produce are.

Diese Aufgabe wird erfindungsgemäß gelöst durch die Verwendung eines Wirkstoffes zur Herstellung eines Mittels zur Hemmung und/oder Prophylaxe von Eryptose, insbesondere gesteigerter oder verstärkter bzw. exzessiver Eryptose, wobei der Wirkstoff ausgewählt ist aus der Gruppe bestehend aus Resveratrol, Thymol, Xanthohumol, Vitamin C, Derivate bzw. Analoga davon, Salze davon und Kombinationen davon.These The object is achieved by the use of an active ingredient for the manufacture of an agent for Inhibition and / or prophylaxis of eryptosis, in particular increased or increased or excessive eryptosis, wherein the active ingredient is selected from the group consisting of resveratrol, Thymol, xanthohumol, vitamin C, derivatives or analogs thereof, salts and combinations thereof.

Ein geeignetes Beispiel für ein Xanthohumolderivat ist Isoxanthohumol. Isoxanthohumol kann in der R-Konfiguration, S-Konfiguration oder als racemisches Gemisch verwendet werden.One A suitable example of a xanthohumol derivative is isoxanthohumol. Isoxanthohumol may be in the R configuration, S configuration or be used as a racemic mixture.

Völlig überraschend wurde festgestellt, dass Resveratrol, Thymol, Xanthohumol und/oder Vitamin C dazu geeignet sind, Eryptose zu hemmen bzw. inhibieren und/oder dieser vorzubeugen. Auf die hemmenden oder prophylaktischen Eigenschaften (Erythrozyten-protektive Eigenschaften) der vorstehend genannten Wirkstoffe wird im Folgenden noch näher eingegangen.Completely surprising it was found that resveratrol, thymol, xanthohumol and / or Vitamin C are suitable for inhibiting or inhibiting eryptosis and / or prevent this. On the inhibitory or prophylactic Properties (erythrocyte-protective properties) of the above Active ingredients will be discussed in more detail below.

Eine gesteigerte oder verstärkte bzw. exzessive Eryptose im Sinne der vorliegenden Erfindung liegt bevorzugt vor, wenn der Anteil eryptotischer Erythrozyten in einer frisch entnommenen Blutprobe eines Patienten (oder gegebenenfalls eines Konsumenten) größer als 1% ist, bezogen auf den Gesamtanteil der Erythrozyten in der Probe.A Increased or increased or excessive eryptosis in the The sense of the present invention is preferably present when the proportion eryptotic erythrocytes in a freshly drawn blood sample of a patient (or possibly a consumer) larger than 1%, based on the total erythrocyte content in the Sample.

In einer bevorzugten Ausführungsform ist das Mittel eine pharmazeutische Zusammensetzung oder eine pharmazeutische Zubereitung, vorzugsweise ein Arzneimittel oder Medikament. Die Zusammensetzung bzw. die Zubereitung umfasst vorzugsweise einen pharmazeutisch verträglichen Trägerstoff. Als geeignete Trägerstoffe kommen grundsätzlich anorganische und/oder organische Trägerstoffe in Frage. Bevorzugte Trägerstoffe eignen sich für eine enterale (beispielsweise orale), parenterale oder topische Applikation. Zweckmäßigerweise sind die Träger stoffe gegenüber den erfindungsgemäß vorgesehenen Wirkstoffen inert. Beispiele für geeignete Trägerstoffe sind Wasser, pflanzliche Öle, Fettverbindungen, Benzylalkohole, Alkylenglykole, Polyethylenglykole, Glycerintriacetat, Gelatine, Kohlehydrate wie Lactose oder Stärke, Magnesiumstearat, Talk und/oder Vaseline. Mit besonderem Vorteil verzögern die Trägerstoffe die Freisetzung der erfindungsgemäß vorgesehenen Wirkstoffe in vivo, um auf diese Weise beispielsweise den Wirkstoffspiegel über einen längeren Zeitraum in einem menschlichen oder tierischen Körper konstant halten zu können. Im Übrigen sind pharmazeutisch verträgliche Trägerstoffe im Stand der Technik hinreichend beschrieben. Beispielhaft wird auf B auer et al. (1999), Lehrbuch der pharmazeutischen Technologie, 6. Auflage, Wissenschaftliche Verlagsgesellschaft mbH Stuttgart oder Rauwe et al. (2006), Handbook of pharmaceutical excipients, 5. Auflage, Pharmaceutical Press and American Pharmacist Association verwiesen. Der Inhalt der vorstehend genannten Druckschriften wird durch ausdrückliche Bezugnahme zum Inhalt der vorliegenden Beschreibung gemacht.In a preferred embodiment, the agent is a pharmaceutical composition or a pharmaceutical preparation, preferably a drug or medicament. The composition or preparation preferably comprises a pharmaceutically acceptable carrier. Suitable carriers are in principle inorganic and / or organic carriers in question. Preferred carriers are suitable for enteral (for example oral), parenteral or topical application. Conveniently, the carriers are inert to the substances provided according to the invention. Examples of suitable carriers are water, vegetable oils, fatty compounds, benzyl alcohols, alkylene glycols, polyethylene glycols, glycerol triacetate, gelatin, carbohydrates such as lactose or starch, magnesium stearate, talc and / or Vaseline. With particular advantage, the excipients delay the release of the active ingredients provided according to the invention in vivo in order to be able to keep the active substance level constant in a human or animal body over a relatively long period of time, for example. Incidentally, pharmaceutically acceptable carriers are well described in the art. By way of example, reference is made to B auer et al. (1999), Textbook of Pharmaceutical Technology, 6th Edition, Wissenschaftliche Verlagsgesellschaft mbH Stuttgart or Rauwe et al. (2006), Handbook of pharmaceutical excipients, 5th edition, Pharmaceutical Press and American Pharmacist Association directed. The content of the above references is incorporated herein by express reference.

Das erfindungsgemäße Mittel kann grundsätzlich für eine enterale, parenterale oder topische Verabreichung ausgebildet sein. Bevorzugt ist das Mittel für eine Verabreichung ausgebildet, die ausgewählt ist aus der Gruppe bestehend aus oral, sublingual, bucal, intravenös, transdermal und inhalativ. Für eine orale Verabreichung kann das Mittel zum Beispiel als Tablette, Brausetablette, Pille, Kapsel, Dragee, Puder, Pulver, Pellet, Suspension, Lösung, Tropfen, Saft, Sirup, Aerosol, Spray, insbesondere Nasenspray, oder Spülung vorliegen. Für eine parenterale Anwendung kann das Mittel als Lösung, insbesondere wässrige oder ölige Lösung, Injektionslösung, Suspension, oder Emulsion vorliegen. Für eine topische Verabreichung liegt das Mittel bevorzugt als Salbe, Creme, Paste, Gel, insbesondere Hydrogel, Puder oder Pflaster vor. Bevorzugt liegt das Mittel in Form einer wässrigen Lösung vor. Dabei kann die wässrige Lösung ausschließlich Wasser als Lösungsmittel oder aber neben Was ser zumindest ein weiteres Lösungsmittel, beispielsweise Ethanol, Isopropanol und/oder Dimethylsulfoxid (DMSO), enthalten. Erfindungsgemäß ist es grundsätzlich auch möglich, dass das Mittel in Form einer DMSO-Lösung vorliegt.The Inventive agent can in principle for enteral, parenteral or topical administration be educated. Preferred is the agent for administration formed, which is selected from the group from oral, sublingual, bucal, intravenous, transdermal and inhalation. For oral administration, the agent for example as a tablet, effervescent tablet, pill, capsule, dragee, Powder, powder, pellet, suspension, solution, drop, juice, Syrup, aerosol, spray, especially nasal spray, or conditioner available. For parenteral use, the agent as a solution, especially aqueous or oily Solution, solution for injection, suspension, or emulsion available. For topical administration is the mean preferably as ointment, cream, paste, gel, in particular hydrogel, powder or plaster before. Preferably, the agent is in the form of an aqueous Solution. In this case, the aqueous solution only water as a solvent or next to what ser at least one other solvent, for example Ethanol, isopropanol and / or dimethyl sulfoxide (DMSO) included. According to the invention, it is basically also possible that the agent in the form of a DMSO solution is present.

Weiterhin kann es erfindungsgemäß vorgesehen sein, dass das Mittel verpackt vorliegt, beispielsweise in einem Sachet oder einer Kapsel. Derartige Verpackungsformen sind insbesondere dann von Vorteil, wenn das Mittel als Puder, Pulver oder Pellet ausgebildet ist.Farther It may be provided according to the invention that the agent is packaged, for example in a sachet or a capsule. Such packaging forms are particularly of Advantage if the agent is formed as a powder, powder or pellet is.

Erfindungsgemäß kann es weiterhin vorgesehen sein, dass das Mittel Hilfsstoffe, beispielsweise Gleitstoffe, Konservierungsstoffe, Stabilisierungsstoffe, Resorptionsbeschleuniger, Netzmittel, Emulgatoren, Salze zur Beeinflussung des osmotischen Druckes, Puffersubstanzen, Farbstoffe, Geschmackstoffe, Duftstoffe und/oder weitere Wirkstoffe enthält.According to the invention It should furthermore be provided that the agent auxiliaries, for example Lubricants, preservatives, stabilizers, absorption accelerators, Wetting agents, emulsifiers, salts for influencing the osmotic pressure, Buffer substances, dyes, flavorings, fragrances and / or contains further active ingredients.

Bevorzugt weist das Mittel Resveratrol in einer Konzentration zwischen 0.1 mg/l und 15 mg/l, insbesondere 0.1 mg/l und 10 mg/l, bevorzugt 0.2 mg/l und 5 mg/l, auf. Vorzugsweise weist das Mittel Thymol in einer Konzentration zwischen 1 mg/l und 30 mg/l, insbesondere 2 mg/l und 25 mg/l, bevorzugt 2.5 mg/l und 20 mg/l, auf. Weiterhin weist das Mittel Xanthohumol vorzugsweise in einer Konzentration zwischen 0.05 mg/l und 50 mg/l, insbesondere 0.06 mg/l und 20 mg/l, insbesondere 0.07 mg/l und 10 mg/l, bevorzugt 0.08 mg/l und 5 mg/l, weiter bevorzugt 0.09 mg/l und 0.4 mg/l, auf. In einer weiteren Ausführungsform weist das Mittel Vitamin C in einer Konzentration zwischen 10 mg/l und 50 mg/l auf. Die in diesem Abschnitt aufgeführten Konzentrationen beziehen sich bevorzugt auf wässrige Lösungen.Prefers the agent has resveratrol in a concentration between 0.1 mg / l and 15 mg / l, in particular 0.1 mg / l and 10 mg / l, preferably 0.2 mg / l and 5 mg / l, on. Preferably, the agent has thymol in one Concentration between 1 mg / l and 30 mg / l, especially 2 mg / l and 25 mg / l, preferably 2.5 mg / l and 20 mg / l, on. Furthermore, the Xanthohumol preferably in a concentration between 0.05 mg / l and 50 mg / l, in particular 0.06 mg / l and 20 mg / l, in particular 0.07 mg / l and 10 mg / l, preferably 0.08 mg / l and 5 mg / l, more preferably 0.09 mg / l and 0.4 mg / l, respectively. In a further embodiment the agent has vitamin C in a concentration between 10 mg / l and 50 mg / l. The concentrations listed in this section refer preferably to aqueous solutions.

Aufgrund der guten Verfügbarkeit und der geringen Molekülgröße der erfindungsgemäß vorgesehenen Wirkstoffe, welche eine unkomplizierte Formulierung ermöglichen, ist das erfindungsgemäße Mittel kostengüns tig herstellbar. Die Wirkstoffe zeigen vorteilhafter Weise an sich keine bzw. kaum Nebenwirkungen und erlauben daher eine zielgenaue Behandlung bzw. Prophylaxe von pathologischen Zuständen bzw. Erkrankungen, die mit einer gesteigerten Eryptose assoziiert sind.by virtue of good availability and small molecule size the inventively provided drugs, which allow an uncomplicated formulation is the agent of the invention kostengüns tig produced. The active ingredients show more advantageous By itself, no or hardly any side effects and therefore allow a targeted treatment or prophylaxis of pathological conditions or diseases associated with increased erythema are.

Erfindungsgemäß ist es bevorzugt, wenn das Mittel zur Behandlung und/oder Prophylaxe von pathologischen Zuständen bzw. Erkrankungen vorgesehen ist, die ausgewählt sind aus der Gruppe bestehend aus Sepsis, akutem Nierenversagen, Anämie, Erythropoietin-Resistenz bei Nierenerkrankungen, Mikrozirkulationsstörungen, Schock, Arteriosklerose, Thrombose, diabetische Gefäßschäden, hämolytisch-urämisches Syndrom (HUS), Thalassämie, rheumatoide Arthritis, Glukose-6-Phosphat-Dehydrogenasemangel und Sichelzellanämie. Im Hinblick auf Thrombose eignet sich das Mittel bevorzugt zur Behandlung und/oder Prophylaxe von Thrombosen bei längeren Flügen. Mit anderen Worten handelt es sich bei den erfindungsgemäß zu behandelnden bzw. vorzubeugenden Erkrankungen bevorzugt um die vorstehend aufgeführten Erkrankungen.According to the invention it is preferred if the agent for treatment and / or prophylaxis provided by pathological conditions or diseases which are selected from the group consisting of sepsis, acute renal failure, anemia, erythropoietin resistance kidney disease, microcirculatory disorders, shock, Arteriosclerosis, thrombosis, diabetic vascular lesions, hemolytic uremic Syndrome (HUS), thalassemia, rheumatoid arthritis, glucose-6-phosphate dehydrogenase deficiency and sickle cell anemia. In terms of thrombosis is suitable the agent is preferred for the treatment and / or prophylaxis of Thrombosis on longer flights. In other words are the inventively treated or diseases to be preferred are those listed above Diseases.

In einer weiteren bevorzugten Ausführungsform handelt es sich bei dem Mittel um ein Lebensmittel, insbesondere Nahrungsmittel, bevorzugt Nahrungsergänzungsmittel oder bilanzierte Diäten. Beispielsweise kann es sich bei dem Lebensmittel um ein Getränk, insbesondere Milchgetränk, vorzugsweise einen Trinkjoghurt, handeln. Erfindungsgemäß ebenso vorteilhaft sind alkoholfreie Getränke aus der Gruppe bestehend aus Wasser, Mineralwasser, Erfrischungsgetränk, Sportlergetränk und Saft. Erfindungsgemäß geeignete Ausbildungsformen für ein Nahrungsergänzungsmittel sind insbesondere die bereits erwähnten Verabreichungsformen. Als geeignete Lebensmittelformen werden beispielsweise Kekse, Gummibärchen oder dergleichen genannt. Bezüglich weiterer Merkmale und Einzelheiten, insbesondere in Bezug auf mögliche Kon zentrationen der erfindungsgemäß vorgesehenen Wirkstoffe, wird auf die bisherige Beschreibung Bezug genommen.In Another preferred embodiment is in the means for a food, in particular food, prefers dietary supplements or balanced diets. For example, the food may be a drink, in particular milk drink, preferably a drinking yoghurt, act. Likewise advantageous according to the invention non-alcoholic drinks from the group consisting of water, Mineral water, soft drink, sports drinks and juice. Embodiments suitable according to the invention in particular for a dietary supplement the already mentioned administration forms. As appropriate Food forms, for example, cookies, gummy bears or the like called. Regarding further features and Details, in particular with regard to possible Kon concentrations of According to the invention provided drugs is on the previous description reference.

Ein weiterer Aspekt der vorliegenden Erfindung betrifft ein Verfahren zur Herstellung eines Mittels zur Hemmung und/oder Prophylaxe von Eryptose, umfassend die folgenden Schritte:

  • a) Bereitstellen eines Wirkstoffes, ausgewählt aus der Gruppe bestehend aus Resveratrol, Thymol, Xanthohumol; Vitamin C, Derivate bzw. Analoga davon, Salze davon und Kombinationen davon,
  • b) Formulieren des Wirkstoffes in einen pharmazeutisch verträglichen Trägerstoff.
A further aspect of the present invention relates to a process for the preparation of an agent for the inhibition and / or prophylaxis of eryptosis, comprising the following steps:
  • a) providing an active ingredient selected from the group consisting of resveratrol, thymol, xanthohumol; Vitamin C, derivatives or analogs thereof, salts thereof and combinations thereof,
  • b) formulating the active ingredient in a pharmaceutically acceptable carrier.

Die vorstehend beschriebenen Eigenschaften und Merkmale bezüglich des erfindungsgemäßen Mittels gelten insoweit für dieses Verfahren entsprechend.The as described above the agent of the invention apply insofar for this procedure accordingly.

Ein weiterer Aspekt der vorliegenden Erfindung umfasst ein Verfahren zur therapeutischen und/oder prophylaktischen Behandlung eines Lebewesens, bevorzugt eines menschlichen oder tierischen Lebewesens, das von einer Eryptose, insbesondere verstärkten Eryptose, betroffen ist und/oder bei dem das Risiko einer Eryptose, insbesondere verstärkten Eryptose, besteht, umfassend die folgenden Schritte:

  • a) Bereitstellen eines Wirkstoffes, ausgewählt aus der Gruppe bestehend aus Resveratrol, Thymol, Xanthohumol, Vitamin C, Derivate bzw. Analoga davon, Salze davon und Kombinationen davon,
  • b) Verabreichen des Wirkstoffes, gegebenenfalls in Kombination mit einem pharmazeutisch verträglichen Trägerstoff, und
  • c) gegebenenfalls mehrfaches Wiederholen der Schritte a) und b).
A further aspect of the present invention comprises a method for the therapeutic and / or prophylactic treatment of a living being, preferably a human or animal subject, which is affected by an erytosis, in particular enhanced erytosis, and / or in which the risk of an erytosis, in particular enhanced erytosis , consists of the following steps:
  • a) providing an active ingredient selected from the group consisting of resveratrol, thymol, xanthohumol, vitamin C, derivatives or analogs thereof, salts thereof and combinations thereof,
  • b) administering the active ingredient, optionally in combination with a pharmaceutically acceptable carrier, and
  • c) if necessary, repeated repetition of steps a) and b).

Die vorstehend aufgeführten Wirkstoffe werden vorzugsweise in Form des erfindungsgemäßen Mittels, insbesondere in Form einer pharmazeutischen Zusammensetzung oder Zubereitung, vorzugsweise in Form eines Arzneimittels oder Medikaments, bereitgestellt. Hierbei kann das erfindungsgemäße Mittel allein oder in Kombination mit anderen Wirkstoffen oder pharmazeutischen Zusammensetzungen, insbesondere Arzneistoffen oder Medikamenten, im Rahmen einer sogenannten Kombinationstherapie zur Anwendung kommen.The The active ingredients listed above are preferably in the form of the agent according to the invention, in particular in the form of a pharmaceutical composition or preparation, preferably in the form of a drug or medicament. In this case, the agent according to the invention alone or in combination with other active substances or pharmaceutical Compositions, in particular drugs or medicaments, be used in a so-called combination therapy.

Resveratrol wird vorzugsweise in einer Dosis zwischen 0.05 mg/kg und 75 mg/kg, bevorzugt 0.05 mg/kg und 60 mg/kg, weiter bevorzugt 0.1 mg/kg und 50 mg/kg verabreicht (jeweils angegeben pro kg Körpergewicht eines Patienten oder Konsumenten). Thymol wird bevorzugt in einer Dosis zwischen 0.5 mg/kg und 100 mg/kg, bevorzugt 1 mg/kg und 20 mg/kg, verabreicht (jeweils angegeben pro kg Körpergewicht eines Patienten oder Konsumenten). Xanthohumol kann erfindungsgemäß in einer Dosis zwischen 30 μg/kg und 10 mg/kg, bevorzugt 40 μg/kg und 8 mg/kg, weiter bevorzugt 60 μg/kg und 6 mg/kg, höchst bevorzugt 60 μg/kg und 3 mg/kg, verabreicht werden (jeweils angegeben pro kg Körpergewicht eines Patienten oder Konsumenten). Vitamin C wird vorzugsweise in einer Dosis zwischen 0.5 mg/kg und 50 mg/kg, insbesondere 5 mg/kg und 50 mg/kg, verabreicht (jeweils angegeben pro kg Körpergewicht eines Patienten oder Konsumenten).resveratrol is preferably in a dose between 0.05 mg / kg and 75 mg / kg, preferably 0.05 mg / kg and 60 mg / kg, more preferably 0.1 mg / kg and 50 mg / kg administered (each given per kg of body weight a patient or consumer). Thymol is preferred in one Dose between 0.5 mg / kg and 100 mg / kg, preferably 1 mg / kg and 20 mg / kg, administered (each given per kg of body weight one Patients or consumers). Xanthohumol can according to the invention in a dose between 30 μg / kg and 10 mg / kg, preferably 40 μg / kg and 8 mg / kg, more preferably 60 μg / kg and 6 mg / kg, most preferably 60 μg / kg and 3 mg / kg, administered (respectively expressed per kg of body weight of a patient or consumer). Vitamin C is preferably in a dose between 0.5 mg / kg and 50 mg / kg, in particular 5 mg / kg and 50 mg / kg administered (indicated in each case per kg of body weight of a patient or consumer).

Im Rahmen von erfindungsgemäß vorgesehenen Wirkstoffkombinationen kann es durchaus vorgesehen sein, dass ein Wirkstoff bzw. mehrere Wirkstoffe schneller aus dem Mittel freigesetzt wird bzw. werden als ein anderer Wirkstoff bzw. andere Wirkstoffe. Beispielsweise kann das Mittel zwei der erfindungsgemäß vorgesehenen Wirkstoffe umfassen, die jeweils in Form von Pellets vorliegen und in einer gemeinsamen Kapsel enthalten sind. Mit besonderem Vorteil weisen in dieser Ausführungsform die einen Wirkstoffpellets einen die Freisetzung des Wirkstoffs verzögernden Überzug auf, während die anderen Wirkstoffpellets einen solchen Überzug nicht aufweisen.in the Framework of inventively provided drug combinations It may well be provided that one active substance or more Active ingredients are released more quickly from the agent or become as another active ingredient or other active ingredients. For example the agent may be two of the inventively provided Include active ingredients, each in the form of pellets and contained in a common capsule. With particular advantage have in this embodiment, a drug pellets a coating delaying the release of the drug while the other drug pellets have such a coating do not have.

Ein weiterer Gegenstand der vorliegenden Erfindung betrifft das Mittel selbst zur Hemmung und/oder Prophylaxe von Eryptose, insbesondere verstärkter oder exzessiver Eryptose. Das Mittel umfasst einen Wirkstoff, ausgewählt aus der Gruppe bestehend aus Resveratrol, Thymol, Xanthohumol, Vitamin C, Derivate bzw. Analoga davon, Salze davon und Kombinationen davon. Vorzugsweise umfasst das Mittel auch einen pharmazeutisch verträglichen Trägerstoff. Das Mittel kann als pharmazeutische Zusammensetzung oder pharmazeutische Zubereitung bzw. pharmazeutische Formulierung, vorzugsweise als Arzneimittel oder Medikament, oder als Lebensmittel vorliegen. Bei dem Lebensmittel handelt es sich vorzugsweise um ein Nahrungsmittel, insbesondere um ein Nahrungsergänzungsmittel oder um bilanzierte Diäten. Bezüglich weiterer Merkmale und Einzelheiten wird auf die bisherige Beschreibung verwiesen.One Another object of the present invention relates to the agent itself for the inhibition and / or prophylaxis of eryptosis, especially enhanced or excessive eryptosis. The agent comprises an active ingredient selected from the group consisting of resveratrol, thymol, xanthohumol, vitamin C, derivatives or analogs thereof, salts thereof and combinations thereof. Preferably, the agent also comprises a pharmaceutically acceptable carrier. The agent can be used as a pharmaceutical composition or pharmaceutical Preparation or pharmaceutical formulation, preferably as Drug or drug, or as food. at the food is preferably a food, in particular to a dietary supplement or to balance Diets. For more features and details Reference is made to the previous description.

Weitere Eigenschaften, Merkmale und Vorteile der Erfindung ergeben sich aus den im Folgenden näher erläuterten Ausführungsbeispielen in Verbindung mit den Unteransprüchen und den Figuren. Hierbei können einzelne Merkmale jeweils für sich alleine oder zu mehreren in Kombination miteinander verwirklicht sein.Further Features, features and advantages of the invention will become apparent from the embodiments explained in more detail below in conjunction with the subclaims and the figures. in this connection individual characteristics can each be alone or to several in combination with each other.

In den Abbildungen ist Folgendes dargestellt.In The illustrations show the following.

1 zeigt die Wirkung einer Glukosedepletion auf die cytosolische Ca2+-Aktivität in Gegenwart und Abwesenheit von Resveratrol. 1 shows the effect of glucose depletion on cytosolic Ca 2+ activity in the presence and absence of resveratrol.

1A zeigt ein Histogramm der Fluo3-abhängigen Fluoreszenz in Erythrocyten von gesunden Freiwilligen, welche für 48 Stunden ohne Glukose in Abwesenheit (Kurve 1) und in Gegenwart (Kurve 2) von 10 μM Resveratrol inkubiert wurden. 1A Figure 9 shows a histogram of Fluo3-dependent fluorescence in erythrocytes of healthy volunteers incubated for 48 hours without glucose in the absence (curve 1) and in the presence (curve 2) of 10 μM resveratrol.

1B zeigt das arithmetische Mittel ± SEM (n = 6–8 Erythrocytenproben; jede Probe wurde in Duplikaten untersucht) der Fluo3-abhängigen Fluoreszenz in Erythrocyten nach einer 48-stündigen Inkubation in Gegenwart (weiße Balken) oder Abwesenheit (schwarze Balken) von Glukose und in Gegenwart von 0 bis 20 μM Resveratrol. *** (p < 0.001) zeigt einen signifikanten Unterschied gegenüber der Abwesenheit von Glukose an, ##, ### (p < 0.01, p < 0.001) zeigt einen signifikanten Unterschied gegenüber der Abwesenheit von Resveratrol an (ANOVA). 1B shows the arithmetic mean ± SEM (n = 6-8 erythrocyte samples, each sample was examined in duplicates) of fluorescein-dependent fluorescence in erythrocytes after 48 hours incubation in the presence (white bars) or absence (black bars) of glucose and in Presence of 0 to 20 μM resveratrol. *** (p <0.001) indicates a significant difference from the absence of glucose, ##, ### (p <0.01, p <0.001) indicates a significant difference from the absence of resveratrol (ANOVA).

2 zeigt die Stimulation der Exposition von Phosphatidylserin durch Glukosedepletion in Gegenwart und Abwesenheit von Resveratrol. 2 shows the stimulation of exposure of phosphatidylserine by glucose depletion in the presence and absence of resveratrol.

2A zeigt ein Histogramm zur Annexin-V-Bindung an Erythrocyten in einem repräsentativen Experiment mit Erythrocyten aus gesunden Freiwilligen, die für 48 Stunden ohne Glukose in Abwesenheit (Kurve 1) und Gegenwart (Kurve 2) von 10 μM Resveratrol inkubiert wurden. 2A Figure 9 shows a histogram for annexin V binding to erythrocytes in a representative experiment with erythrocytes from healthy volunteers incubated for 48 hours without glucose in the absence (curve 1) and presence (curve 2) of 10 μM resveratrol.

2B zeigt das arithmetische Mittel ± SEM (n = 6–10 Erythrocytenproben) des Prozentanteils der Phosphatidylserin exponierenden Erythrocyten nach einer 48-stündigen Inkubation in Gegenwart (weiße Balken) oder Abwesenheit (schwarze Balken) von Glukose und in Gegenwart von 0 bis 20 μM Resveratrol. *** (p < 0.001) zeigt einen signifikanten Unterschied gegenüber der Abwesenheit von Glukose an, ##, ### (p < 0.01, p < 0.001) zeigt einen signifikanten Unterschied gegenüber der Abwesenheit von Resveratrol an (ANOVA). 2 B shows the arithmetic mean ± SEM (n = 6-10 erythrocyte samples) of the percentage of phosphatidylserine-exposed erythrocytes after a 48-hour incubation in the presence (white bars) or absence (black bars) of glucose and in the presence of 0 to 20 μM resveratrol. *** (p <0.001) indicates a significant difference from the absence of glucose, ##, ### (p <0.01, p <0.001) indicates a significant difference from the absence of resveratrol (ANOVA).

3 zeigt den Vorwärtsscatter vor und nach einer Glukosedepletion in Gegenwart und Abwesenheit von Resveratrol. 3 Figure 12 shows the forward scan before and after glucose depletion in the presence and absence of resveratrol.

3A zeigt ein Histogramm eines Erythrocyten-Vorwärtsscatters in einem repräsentativen Experiment mit Erythrocyten aus gesunden Freiwilligen, die für 48 Stunden ohne Glukose in Abwesenheit (Kurve 1) und Gegenwart (Kurve 2) von 10 μM Resveratrol inkubiert wurden. 3A Figure 9 shows a histogram of a forward erythrocyte scan in a representative experiment with erythrocytes from healthy volunteers incubated for 48 hours without glucose in the absence (curve 1) and presence (curve 2) of 10 μM resveratrol.

3B zeigt das arithmetische Mittel ± SEM (n = 6–8 Erythrocytenproben; jede Probe wurde in Duplikaten untersucht) des normalisierten Vorwärtsscatters von Erythrocyten nach einer 48-stündigen Inkubation in Gegenwart (weiße Balken) oder Abwesenheit (schwarze Balken) von Glukose und in Gegenwart von 0 bis 20 μM Resveratrol. *** (p < 0.001) zeigt einen signifikanten Unterschied gegenüber der Abwesenheit von Glukose an, ## (p < 0.01) zeigt einen signifikanten Unterschied gegenüber der Abwesenheit von Resveratrol an (ANOVA). 3B shows the arithmetic mean ± SEM (n = 6-8 erythrocyte samples, each sample was examined in duplicate) of the normalized forward scan of erythrocytes after a 48 hour incubation in the presence (white bars) or absence (black bars) of glucose and in the presence of 0 to 20 μM resveratrol. *** (p <0.001) indicates a significant difference from the absence of glucose ### (p <0.01) indicates a significant difference from the absence of resveratrol (ANOVA).

4 zeigt Stimulation der Exposition von Phosphatidylserin durch oxidativen Stress in Gegenwart und Abwesenheit von Resveratrol 4 shows stimulation of exposure of phosphatidylserine by oxidative stress in the presence and absence of resveratrol

4A zeigt ein Histogramm der Annexin-V-Bindung an Erythrocyten in einem repräsentativen Experiment mit Erythrocyten aus gesunden Freiwilligen, die für 30 Minuten in Gegenwart von tert.-Butylhydroperoxid (0.3 mM) in Abwesenheit (Kurve 1) und Gegenwart (Kurve 2) von 10 μM Resveratrol inkubiert wurden. 4A Figure 9 shows a histogram of annexin V binding to erythrocytes in a representative experiment with erythrocytes from healthy volunteers that were incubated for 30 minutes in the presence of tertiary butyl hydroperoxide (0.3 mM) in the absence (curve 1) and presence (curve 2) of FIG μM resveratrol were incubated.

4B zeigt das arithmetische Mittel ± SEM (n = 4 verschiedene Erythrocytenproben) des Prozentanteils der Annexin-V-Bindung an Erythrocyten nach einer 30-minütigen Inkubation in Abwesenheit (weiße Balken) oder Gegenwart (schwarze Balken) von tert.-Butylhydroperoxid (0.3 μM) in Gegenwart von 0 oder 10 μM Resveratrol. *** (p < 0.001) zeigt einen signifikanten Unterschied gegenüber der Abwesenheit von oxida tivem Stress an, # (p < 0.05) zeigt einen signifikanten Unterschied gegenüber der Abwesenheit von Resveratrol an (ANOVA). 4B shows the arithmetic mean ± SEM (n = 4 different erythrocyte samples) of the percentage of annexin V binding to erythrocytes after a 30 minute incubation in the absence (white bars) or presence (black bars) of tertiary butyl hydroperoxide (0.3 μM). in the presence of 0 or 10 μM resveratrol. *** (p <0.001) indicates a significant difference from the absence of oxidative stress, # (p <0.05) a significant difference from the absence of resveratrol (ANOVA).

5 zeigt die Stimulation der Exposition von Phosphatidylserin durch Chloridentfernung in Gegenwart und Abwesenheit von Resveratrol. 5 shows the stimulation of exposure of phosphatidylserine by chloride removal in the presence and absence of resveratrol.

5A zeigt das Histogramm der Annexin-V-Bindung an Erythrocyten in einem repräsentativen Experiment mit Erythrocyten aus gesunden Freiwilligen, die für 48 Stunden ohne Chlorid in Abwesenheit (Kurve 1) und Gegenwart (Kurve 2) von 10 μM Resveratrol inkubiert wurden. 5A Figure 9 shows the histogram of annexin V binding to erythrocytes in a representative experiment with erythrocytes from healthy volunteers incubated for 48 hours without chloride in the absence (curve 1) and presence (curve 2) of 10 μM resveratrol.

5B zeigt das arithmetische Mittel ± SEM (n = 8 Erythrocytenproben) des Prozentsatzes der Phosphatidylserin exponierenden Erythrocyten nach einer 48-stündigen Inkubation in Gegenwart (weiße Balken) oder Abwesenheit (schwarze Balken) von Chlorid und in Gegenwart von 0 bis 20 μM Resveratrol. *** (p < 0.001) zeigt einen signifikanten Unterschied gegenüber der Abwesenheit von Chlorid an, ### (p < 0.001) zeigt einen signifikanten Unterschied gegenüber der Abwesenheit von Resveratrol an (ANOVA). 5B shows the arithmetic mean ± SEM (n = 8 erythrocyte samples) of the percentage of phosphatidylserine-exposed erythrocytes after a 48-hour incubation in the presence (white bars) or absence (black bars) of chloride and in the presence of 0 to 20 μM resveratrol. *** (p <0.001) indicates a significant difference from the absence of chloride, ### (p <0.001) indicates a significant difference from the absence of resveratrol (ANOVA).

6 zeigt die Wirkung des oxidativen Stresses auf die cytosolische Ca2+-Aktivität in Gegenwart und Abwesenheit von Thymol. 6 shows the effect of oxidative stress on the cytosolic Ca 2+ activity in the presence and absence of thymol.

6A zeigt ein Histogramm der Fluo3-abhängigen Fluoreszenz in einem repräsentativen Experiment mit Erythrocyten aus gesunden Freiwilligen, die für 30 Minuten mit 0.3 mM tert.-Butylhydroperoxid in Abwesenheit (Kurve –) und Gegenwart (Kurve +) von 20 μg/ml Thymol inkubiert wurden. 6A Figure 9 shows a histogram of Fluo3-dependent fluorescence in a representative experiment with erythrocytes from healthy volunteers incubated for 30 minutes with 0.3 mM tert-butyl hydroperoxide in the absence (curve) and presence (curve +) of 20 μg / ml thymol.

6B zeigt das arithmetische Mittel ± SEM (n = 17–18; 9 verschiedene Erythrocytenproben wurden untersucht) der normalisierten Fluo3-abhängigen Fluoreszenz in Erythrocyten nach einer 30-minütigen Inku bation in Abwesenheit (weiße Balken) oder in Gegenwart (schwarze Balken) von tert.-Butylhydroperoxid (0.3 mM) und in Abwesenheit (0) oder Gegenwart von 2.5 bis 20 μg/ml Thymol. *** (p < 0.001) zeigt einen signifikanten Unterschied gegenüber der Abwesenheit von tert.-Butylhydroperoxid an, ### (p < 0.001) zeigt einen signifikanten Unterschied gegenüber der Abwesenheit von Thymol an (ANOVA). 6B shows the arithmetic mean ± SEM (n = 17-18; 9 different erythrocyte samples were examined) of normalized Fluo3-dependent fluorescence in erythrocytes after a 30 minute incubation in the absence (white bars) or in the presence (black bars) of tert. Butyl hydroperoxide (0.3 mM) and in the absence (0) or presence of 2.5 to 20 ug / ml thymol. *** (p <0.001) indicates a significant difference from the absence of tertiary butyl hydroperoxide, ### (p <0.001) indicates a significant difference from the absence of thymol (ANOVA).

7 zeigt die Wirkung des oxidativen Stresses auf die Exposition von Phosphatidylserin in Gegenwart und Abwesenheit von Thymol. 7 shows the effect of oxidative stress on the exposure of phosphatidylserine in the presence and absence of thymol.

7A zeigt ein Histogramm der Annexin-V-Bindung an Erythrocyten in einem repräsentativen Experiment mit Erythrocyten aus gesunden Freiwilligen, die für 30 Minuten mit 0.3 mM tert.-Butylhydroperoxid in Abwesenheit (Kurve –) und Gegenwart (Kurve +) von 20 μg/ml Thymol inkubiert wurden. 7A Figure 9 shows a histogram of annexin V binding to erythrocytes in a representative experiment with erythrocytes from healthy volunteers treated with 0.3 mM tert-butyl hydroperoxide for 30 minutes in the absence (curve) and presence (curve +) of 20 μg / ml thymol were incubated.

7B zeigt das arithmetische Mittel ± SEM (n = 9 verschiedene Blutproben) der Annexin-V-Bindung an Erythrocyten nach einer 30-minütigen Inkubation in Abwesenheit (weiße Balken) oder Anwesenheit (schwarze Balken) von tert.-Butylhydroperoxid (0.3 mM) und in Abwesenheit (0) oder Gegenwart von 2.5 bis 20 μg/ml Thymol. *** (p < 0.001) zeigt einen signifikanten Unterschied gegenüber der Abwesenheit von tert.-Butylhydroperoxid an, ### (p < 0.001) zeigt einen signifikanten Unterschied gegenüber der Abwesenheit von Thymol an (ANOVA). 7B shows the arithmetic mean ± SEM (n = 9 different blood samples) of annexin V binding to erythrocytes after a 30 minute incubation in the absence (white bars) or presence (black bars) of tertiary butyl hydroperoxide (0.3 mM) and in Absence (0) or presence of 2.5 to 20 μg / ml thymol. *** (p <0.001) indicates a significant difference from the absence of tertiary butyl hydroperoxide, ### (p <0.001) indicates a significant difference from the absence of thymol (ANOVA).

8 zeigt die Wirkung des oxidativen Stresses auf den Erythrocyten-Vorwärtsscatter in Anwesenheit und Abwesenheit von Thymol. 8th shows the effect of oxidative stress on the erythrocyte forward scatter in the presence and absence of thymol.

8A zeigt ein Histogramm des Erythrocyten-Vorwärtsscatters in einem repräsentativen Experiment mit einer Erythocyten aus gesunden Freiwilligen, die für 30 Minuten mit 0.3 mM tert.-Butylhydroperoxid in Abwesenheit (Kurve –) und in Gegenwart (Kurve +) von 20 μg/ml Thymol inkubiert wurden. 8A Figure 9 shows a histogram of the forward erythrocyte scan in a representative experiment with erythocytes from healthy volunteers incubated for 30 minutes with 0.3 mM tertiary butyl hydroperoxide in the absence (curve) and in the presence (curve +) of 20 μg / ml thymol ,

8B zeigt das arithmetische Mittel ± SEM (n = 17–18; 9 verschiedene Erythrocytenproben wurden untersucht) eines normalisierten Erythrocyten-Vorwärtsscatters nach einer 30-minütigen Inkubation in Abwesenheit (weiße Balken) oder Gegenwart (schwarze Balken) von tert.-Butylhydroperoxid (0.3 mM) in Abwesenheit (0) oder Gegenwart (2.5 bis 20 μg/ml Thymol). *** (p < 0.001) zeigt einen signifikanten Unterschied gegenüber der Abwesenheit von tert.-Butylhydroperoxid an (ANOVA). 8B Figure 9 shows the arithmetic mean ± SEM (n = 17-18, 9 different erythrocyte samples were examined) of a normalized red cell forward scan after a 30 minute incubation in the absence (white bars) or presence (black bars) of tertiary butyl hydroperoxide (0.3 mM) ) in the absence (0) or presence (2.5 to 20 μg / ml thymol). *** (p <0.001) indicates a significant difference from the absence of tertiary butyl hydroperoxide (ANOVA).

9 zeigt die Wirkung der Glukosedepletion auf die cytosolische Ca2+-Aktivität in Gegenwart und Abwesenheit von Thymol. 9 shows the effect of glucose depletion on cytosolic Ca 2+ activity in the presence and absence of thymol.

9A zeigt ein Histogramm der Fluo3-abhängigen Fluoreszenz in einem repräsentativen Experiment mit Erythrocyten aus gesunden Freiwilligen, die für 48 Stunden ohne Glukose in Abwesenheit (Kurve –) und Gegenwart (Kurve +) von 20 μg/ml Thymol inkubiert wurden. 9A Figure 9 shows a histogram of Fluo3-dependent fluorescence in a representative experiment with erythrocytes from healthy volunteers incubated for 48 hours without glucose in the absence (curve) and presence (curve +) of 20 μg / ml thymol.

9B zeigt das arithmetische Mittel ± SEM (n = 20; 10 Erythrocytenproben wurden untersucht) der normalisierten Fluo3-abhängigen Fluoreszenz in Erythrocyten nach einer 48-stündigen Inkubation in Gegenwart (weiße Balken) oder Abwesenheit (schwarze Balken) von Glukose und in Abwesenheit (0) oder Gegenwart von 2.5 bis 20 μg/ml Thymol. *** (p < 0.001) zeigt einen signifikanten Unterschied gegenüber der Anwesenheit von Glukose an, ## (p < 0.01) zeigt einen signifikanten Unterschied gegenüber der Abwesenheit von Thymol an (ANOVA). 9B shows the arithmetic mean ± SEM (n = 20; 10 erythrocyte samples were examined) of normalized Fluo3-dependent fluorescence in erythrocytes after a 48 hour incubation in the presence (white bars) or absence (black bars) of glucose and in the absence (0) or presence of 2.5 to 20 μg / ml of thymol. *** (p <0.001) indicates a significant difference from the presence of glucose ### (p <0.01) indicates a significant difference from the absence of thymol (ANOVA).

10 zeigt die Stimulation der Exposition von Phosphatidylserin durch Glukosedepletion in Gegenwart und Abwesenheit von Thymol 10 shows the stimulation of exposure of phosphatidylserine by glucose depletion in the presence and absence of thymol

10A zeigt ein Histogramm der Annexin-V-Bindung an Erythrocyten in einem repräsentativen Experiment mit Erythrocyten aus gesunden Freiwilligen, die für 48 Stunden ohne Glukose in Abwesenheit (Kurve –) und Gegenwart (Kurve +) von 20 μg/ml Thymol inkubiert wurden. 10A Figure 9 shows a histogram of annexin V binding to erythrocytes in a representative experiment with erythrocytes from healthy volunteers incubated for 48 hours without glucose in the absence (curve) and presence (curve +) of 20 μg / ml thymol.

10B zeigt das arithmetische Mittel ± SEM (n = 5 Erythrocytenproben) des Prozentanteils der Phosphatidylserin exponierenden Erythrocyten nach einer 48-stündigen Inkubation in Gegenwart (weiße Balken) oder Abwesenheit (schwarze Balken) von Glukose und in Abwesenheit (0) oder Gegenwart von 2.5 bis 20 μg/ml Thymol. *** (p < 0.001) zeigt einen signifikanten Unterschied gegenüber der Gegenwart von Glukose an, ## (p < 0.01) zeigt einen signifikanten Unterschied gegenüber der Abwesenheit von Thymol an (ANOVA). 10B shows the arithmetic mean ± SEM (n = 5 erythrocyte samples) of the percentage of phosphatidylserine-exposed erythrocytes after a 48-hour incubation in the presence (white bars) or absence (black bars) of glucose and in the absence (0) or presence of 2.5 to 20 μg / ml thymol. *** (p <0.001) indicates a significant difference from the presence of glucose, ### (p <0.01) indicates a significant difference from the absence of thymol (ANOVA).

10C zeigt das arithmetische Mittel ± SEM (n = 5 Erythrocytenproben) des Prozentanteils von Phosphatidylserin exponierenden Erythrocyten nach 48-stündiger Inkubation in Gegenwart (weiße Balken) oder Abwesenheit (schwarze Balken) von extrazellulärem Chlorid und in Abwesenheit (0) oder Gegenwart von 2.5 bis 20 μg/ml Thymol. *** (p < 0.001) zeigt einen signifikanten Unterschied gegenüber der Gegenwart von Chlorid an, ## (p < 0.01) zeigt einen signifikanten Unterschied gegenüber der Abwesenheit von Thymol an (ANOVA). 10C shows the arithmetic mean ± SEM (n = 5 erythrocyte samples) of the percentage of phosphatidylserine-exposed erythrocytes after 48 hours of incubation in the presence (white bars) or absence (black bars) of extracellular chloride and in the absence (0) or presence of 2.5 to 20 μg / ml thymol. *** (p <0.001) indicates a significant difference from the presence of chloride, ## EQU2 ## (p <0.01) indicates a significant difference from the absence of thymol (ANOVA).

11 zeigt den Vorwärtsscatter vor und nach Glukosedepletion in Gegenwart und Abwesenheit von Thymol. 11 shows the forward scatter before and after glucose depletion in the presence and absence of thymol.

11A zeigt ein Histogramm eines Erythrocyten-Vorwärtsscatters in einem repräsentativen Experiment mit Erythrocyten aus gesunden Freiwilligen, die für 48 Stunden ohne Glukose in Abwesenheit (Kurve –) und Gegenwart (Kurve +) von 20 μg/ml Thymol inkubiert wurden. 11A Figure 9 shows a histogram of a forward erythrocyte scan in a representative experiment with erythrocytes from healthy volunteers incubated for 48 hours without glucose in the absence (curve) and presence (curve +) of 20 μg / ml thymol.

11B zeigt das arithmetische Mittel ± SEM (n = 20; 10 Erythrocytenproben wurden untersucht) des normalisierten Vorwärtsscatters von Erythrocyten nach einer 48-stündigen Inkubation in Gegenwart (weiße Balken) oder Abwesenheit (schwarze Balken) von Glukose und in Abwesenheit (0) oder Gegenwart von 2.5 bis 20 μg/ml Thymol. *** (p < 0.001) zeigt einen signifikanten Unterschied gegenüber der Abwesenheit von Glukose an, ## (p < 0.01) zeigt einen signifikanten Unterschied gegenüber der Abwesenheit von Thymol an (ANOVA). 11B shows the arithmetic mean ± SEM (n = 20; 10 erythrocyte samples were examined) of the normalized forward scan of erythrocytes after a 48 hour incubation in the presence (white bars) or absence (black bars) of glucose and in the absence (0) or presence of 2.5 to 20 μg / ml thymol. *** (p <0.001) indicates a significant difference from the absence of glucose ### (p <0.01) indicates a significant difference from the absence of thymol (ANOVA).

12 zeigt die Wirkung des oxidativen Stresses auf die cytosolische Ca2+-Aktivität in Gegenwart und Abwesenheit von Xanthohumol. 12 shows the effect of oxidative stress on cytosolic Ca 2+ activity in the presence and absence of xanthohumol.

12A zeigt ein Histogramm der Fluo3-abhängigen Fluoreszenz in einem repräsentativen Experiment mit Erythrocyten aus gesunden Freiwilligen, die für 30 Minuten mit 0.3 mM tert.-Butylhydroperoxid in Abwesenheit (Kurve 1) und Gegenwart (Kurve 2) von 1 μM Xanthohumol inkubiert wurden. 12A Figure 9 shows a histogram of Fluo3-dependent fluorescence in a representative experiment with erythrocytes from healthy volunteers incubated for 30 minutes with 0.3 mM tertiary butyl hydroperoxide in the absence (curve 1) and presence (curve 2) of 1 μM xanthohumol.

12B zeigt das arithmetische Mittel ± SEM (n = 12) der Fluo3-abhängigen Fluoreszenz in Erythrocyten nach einer 30-minütigen Inkubation in Abwesenheit (weiße Balken) oder Gegenwart (schwarze Balken) von tert.-Butylhydroperoxid (0.3 mM) und in Abwesenheit (0) oder Gegenwart (1) von 1 μM Xanthohumol. ### (p < 0.001) zeigt einen signifikanten Unterschied gegenüber der Abwesenheit von tert.-Butylhydroperoxid an, *** (p < 0.001) zeigt einen signifikanten Unterschied gegenüber der Abwesenheit von Xanthohumol an (paired ANOVA). 12B shows the arithmetic mean ± SEM (n = 12) of fluo3-dependent fluorescence in erythrocytes after a 30 minute incubation in the absence (white bars) or presence (black bars) of tert-butyl hydroperoxide (0.3 mM) and in the absence (0 ) or presence (1) of 1 μM xanthohumol. ### (p <0.001) indicates a significant difference from the absence of tertiary butyl hydroperoxide, *** (p <0.001) indicates a significant difference from the absence of xanthohumol (paired ANOVA).

13 zeigt die Wirkung des oxidativen Stresses auf die Exposition von Phosphatidylserin in Gegenwart und Abwesenheit von Xanthohumol. 13 shows the effect of oxidative stress on the exposure of phosphatidylserine in the presence and absence of xanthohumol.

13A zeigt ein Histogramm der Annexin-V-Bindung an Erythrocyten in einem repräsentativen Experiment mit Erythrocyten aus gesunden Freiwilligen, die für 30 Minuten mit 0.3 μM tert.-Butylhydroperoxid in Abwesenheit (Kurve 1) und Gegenwart (Kurve 2) von 1 μM Xanthohumol inkubiert wurden. 13A Figure 9 shows a histogram of annexin V binding to erythrocytes in a representative experiment with erythrocytes from healthy volunteers incubated for 30 minutes with 0.3 μM tertiary butyl hydroperoxide in the absence (curve 1) and presence (curve 2) of 1 μM xanthohumol ,

13B zeigt das arithmetische Mittel ± SEM (n = 12) des Prozentanteils der Annexin-V-Bindung an Erythrocyten nach einer 30-minütigen Inkubation in Abwesenheit (weiße Balken) oder Gegenwart (schwarze Balken) von tert.-Butylhydroperoxid (0.3 mM) und in Abwesenheit (0) oder Gegenwart (1) von 1 μM Xanthohumol. ### (p < 0.001) zeigt einen signifikanten Unterschied gegenüber der Abwesenheit von tert.-Butylhydroperoxid an, ** (p < 0.01) zeigt einen signifikanten Unterschied gegenüber der Abwesenheit von Xanthohumol an (paired ANOVA). 13B shows the arithmetic mean ± SEM (n = 12) of the percent annexin-V binding to erythrocytes after a 30-minute incubation in the absence (white bars) or presence (black bars) of tert-butyl hydroperoxide (0.3 mM) and in Absence (0) or presence (1) of 1 μM xanthohumol. ### (p <0.001) indicates a significant difference from the absence of tertiary butyl hydroperoxide, ** (p <0.01) indicates a significant difference from the absence of xanthohumol (paired ANOVA).

14 zeigt die Wirkung des oxidativen Stresses auf den Erythrocyten-Vorwärtsscatter in Gegenwart und Abwesenheit von Xanthohumol. 14 shows the effect of oxidative stress on the erythrocyte forward scatter in the presence and absence of xanthohumol.

14A zeigt ein Histogramm des Erythrocyten-Vorwärtsscatters in einem repräsentativen Experiment mit Erythrocyten aus gesunden Freiwilligen, die für 30 Minuten mit 0.3 mM tert.-Butylhydroperoxid in Abwesenheit (Kurve 1) und Gegenwart (Kurve 2) von 1 μM Xanthohumol inkubiert wurden. 14A Figure 9 shows a histogram of the forward erythrocyte scan in a representative experiment with erythrocytes from healthy volunteers incubated for 30 minutes with 0.3 mM tertiary butyl hydroperoxide in the absence (curve 1) and presence (curve 2) of 1 μM xanthohumol.

14B zeigt das arithmetische Mittel ± SEM (n = 12) des Erythrocyten-Vorwärtsscatters nach einer 30-minütigen Inkubation in Abwesenheit (weiße Balken) oder Gegenwart (schwarze Balken) von tert.-Butylhydroperoxid (0.3 mM) und in Abwesenheit (0) oder Gegenwart (1) von 1 μM Xanthohumol. ### (p < 0.001) zeigt einen signifikanten Unterschied gegenüber der Abwesenheit von tert.-Butylhydroperoxid an (paired ANOVA). 14B Figure 12 shows the arithmetic mean ± SEM (n = 12) of the erythroid forward scan after a 30 minute incubation in the absence (white bars) or presence (black bars) of tertiary butyl hydroperoxide (0.3 mM) and in the absence (0) or presence (1) of 1 μM xanthohumol. ### (p <0.001) indicates a significant difference from the absence of tertiary butyl hydroperoxide (paired ANOVA).

15 zeigt die Wirkung der Glukosedepletion auf die cytosolische Ca2+-Aktivität in Gegenwart und Abwesenheit von Xanthohumol. 15 shows the effect of glucose depletion on cytosolic Ca 2+ activity in the presence and absence of xanthohumol.

15A zeigt das Histogramm der Fluo3-abhängigen Fluoreszenz in einem repräsentativen Experiment mit Erythrocyten aus gesunden Freiwilligen, die für 48 Stunden ohne Glukose in Abwesenheit (Kurve 1) und Gegenwart (Kurve 2) von 1 μM Xanthohumol inkubiert wurden. 15A Figure 9 shows the histogram of Fluo3-dependent fluorescence in a representative experiment with erythrocytes from healthy volunteers incubated for 48 hours without glucose in the absence (curve 1) and presence (curve 2) of 1 μM xanthohumol.

15B zeigt das arithmetische Mittel ± SEM (n = 10) der Fluo3-abhängigen Fluoreszenz in Erythrocyten nach einer 48-stündigen Inkubation in Gegenwart (weiße Balken) oder Abwesenheit (schwarze Balken) von Glukose und in Abwesenheit (0) oder Gegenwart von 0.25 bis 1 μM Xanthohumol. ### (p < 0.001) zeigt einen signifikanten Unterschied gegenüber der Gegenwart von Glukose an, *** (p < 0.001) zeigt einen signifikanten Unterschied gegenüber der Abwesenheit von Xanthohumol an (paired ANOVA). 15B shows the arithmetic mean ± SEM (n = 10) of the fluo3-dependent fluorescence in erythrocytes after a 48 hour incubation in the presence (white bars) or absence (black bars) of glucose and in the absence (0) or presence of 0.25 to 1 μM xanthohumol. ### (p <0.001) indicates a significant difference from the presence of glucose, *** (p <0.001) indicates a significant difference from the absence of xanthohumol (paired ANOVA).

16 zeigt die Stimulation der Exposition von Phosphatidylserin durch Glukosedepletion in Gegenwart und Abwesenheit von Xanthohumol. 16 shows the stimulation of exposure of phosphatidylserine by glucose depletion in the presence and absence of xanthohumol.

16A zeigt das Histogramm der Annexin-V-Bindung an Erythrocyten in einem repräsentativen Experiment mit Erythrocyten aus gesunden Freiwilligen, die für 48 Stunden ohne Glukose in Abwesenheit (Kurve 1) und Gegenwart (Kurve 2) von 1 μM Xanthohumol inkubiert wurden. 16A Figure 9 shows the histogram of annexin V binding to erythrocytes in a representative experiment with erythrocytes from healthy volunteers incubated for 48 hours without glucose in the absence (curve 1) and presence (curve 2) of 1 μM xanthohumol.

16B zeigt das arithmetische Mittel ± SEM (n = 10) des Prozentanteils der Phosphatidylserin exponierenden Erythrocyten nach einer 48-stündigen Inkubation in Gegenwart (weiße Balken) oder Abwesenheit (schwarze Balken) von Glukose und in Abwesenheit (0) oder Gegenwart von 0.25 bis 1 μM Xanthohumol. ### (p < 0.001) zeigt einen signifikanten Unterschied gegenüber der Gegenwart von Glukose an, *, *** (p < 0.05, p < 0.001) zeigt einen signifikanten Unterschied gegenüber der Abwesenheit von Xanthohumol an (paired ANOVA). 16B shows the arithmetic mean ± SEM (n = 10) of the percentage of phosphatidylserine-exposed erythrocytes after a 48-hour incubation in the presence (white bars) or absence (black bars) of glucose and in the absence (0) or presence of 0.25 to 1 μM xanthohumol. ### (p <0.001) indicates a significant difference from the presence of glucose, *, *** (p <0.05, p <0.001) indicates a significant difference from the absence of xanthohumol (paired ANOVA).

17 zeigt den Vorwärtsscatter vor und nach Glukosedepletion in Gegenwart und Abwesenheit von Xanthohumol. 17 shows the forward scan before and after glucose depletion in the presence and absence of xanthohumol.

17A zeigt das Histogramm des Erythrocyten-Vorwärtsscatters in einem repräsentativen Experiment mit Erythrocyten aus gesunden Freiwilligen, die für 48 Stunden ohne Glukose in Abwesenheit (Kurve 1) und Gegenwart (Kurve 2) von 1 μM Xanthohumol inkubiert wurden. 17A Figure 3 shows the histogram of the forward erythrocyte scan in a representative experiment with erythrocytes from healthy volunteers incubated for 48 hours without glucose in the absence (curve 1) and presence (curve 2) of 1 μM xanthohumol.

17B zeigt das arithmetische Mittel ± SEM (n = 12) des Vorwärtsscatters von Erythrocyten nach einer 48-stündigen Inkubation in Gegenwart (weiße Balken) oder Abwesenheit (schwarze Balken) von Glukose und in Abwesenheit (0) oder Gegenwart von 0.25 bis 1 μM Xanthohumol. ### (p < 0.001) zeigt einen signifikanten Unterschied gegenüber der Gegenwart von Glukose an, *** (p < 0.001) zeigt einen signifikanten Unterschied gegenüber der Abwesenheit von Xanthohumol an (paired ANOVA). 17B shows the arithmetic mean ± SEM (n = 12) of the forward scan of erythrocytes after a 48 hour incubation in the presence (white bars) or absence (black bars) of glucose and in the absence (0) or presence of 0.25 to 1 μM xanthohumol. ### (p <0.001) indicates a significant difference from the presence of glucose, *** (p <0.001) indicates a significant difference from the absence of xanthohumol (paired ANOVA).

18 zeigt die Wirkung der Glukosedepletion auf die cytosolische Ca2+-Aktivität in Gegenwart und Abwesenheit von Vitamin C 18 shows the effect of Glukosedepletion on the cytosolic Ca 2+ activity in the presence and absence of vitamin C

18A zeigt das Histogramm der Fluo3-abhängigen Fluoreszenz in einem repräsentativen Experiment mit Erythrocyten aus gesunden Freiwilligen, die für 48 Stunden ohne Glukose in Abwesenheit (Kurve 1) und Gegenwart (Kurve 2) von 20 mg/l Vitamin C inkubiert wurden. 18A Figure 9 shows the histogram of Fluo3-dependent fluorescence in a representative experiment with erythrocytes from healthy volunteers incubated for 48 hours without glucose in the absence (curve 1) and presence (curve 2) of 20 mg / L vitamin C.

18B zeigt das arithmetische Mittel ± SEM (n = 15 Erythrocytenproben; jede Probe wurde in Duplikaten untersucht) der normalisierten Fluo3-abhängigen Fluoreszenz in Erythrocyten nach einer 48-stündigen Inkubation in Gegenwart (weiße Balken) oder Abwesenheit (schwarze Balken) von Glukose und in Gegenwart von 0 bis 50 mg/l Vitamin C. *** (p < 0.001) zeigt einen signifikanten Unterschied gegenüber der Gegenwart von Glukose. #, ### (p < 0.05, p < 0.001) zeigt einen signifikanten Unterschied der Abwesenheit von Vitamin C (ANOVA). 18B shows the arithmetic mean ± SEM (n = 15 erythrocyte samples, each sample was examined in duplicates) of normalized Fluo3-dependent fluorescence in erythrocytes after a 48 hour incubation in the presence (white bars) or absence (black bars) of glucose and in the presence from 0 to 50 mg / l Vitamin C *** (p <0.001) shows a significant difference from the presence of glucose. #, ### (p <0.05, p <0.001) shows a significant difference in the absence of vitamin C (ANOVA).

19 zeigt die Stimulation der Exposition von Phosphatidylserin durch Glukosedepletion in Gegenwart und Abwesenheit von Vitamin C. 19 shows the stimulation of exposure of phosphatidylserine by glucose depletion in the presence and absence of vitamin C.

19A zeigt das Histogramm der Annexin-V-Bindung an Erythrocyten in einem repräsentativen Experiment mit Erythrocyten aus gesunden Freiwilligen, die für 48 Stunden ohne Glukose in Abwesenheit (Kurve 1) und Gegenwart (Kurve 2) von 20 μg/l Vitamin C inkubiert wurden. 19A Figure 9 shows the histogram of annexin V binding to erythrocytes in a representative experiment with erythrocytes from healthy volunteers incubated for 48 hours without glucose in the absence (curve 1) and presence (curve 2) of 20 μg / L vitamin C.

19B zeigt das arithmetische Mittel ± SEM (n = 5 Erythrocytenproben) des Prozentanteils der Phosphatidylserin exponierenden Erythrocyten nach einer 48-stündigen Inkubation in Gegenwart (weiße Balken) oder Abwesenheit (schwarze Balken) von Glukose und in Gegenwart von 0 oder 20 mg/l Vitamin C. *** (p < 0.001) zeigt einen signifikanten Unterschied gegenüber der Gegenwart von Glukose. # (p < 0.001) zeigt einen signifikanten Unterschied gegenüber der Abwesenheit von Vitamin C (ANOVA). 19B shows the arithmetic mean ± SEM (n = 5 erythrocyte samples) of the percentage of phosphatidylserine-exposed erythrocytes after a 48-hour incubation in the presence (white bars) or absence (black bars) of glucose and in the presence of 0 or 20 mg / l vitamin C. . *** (p <0.001) shows a significant difference from the presence of glucose. # (p <0.001) shows a significant difference from the absence of vitamin C (ANOVA).

20 zeigt den Vorwärtsscatter vor und nach Glukosedepletion in Gegenwart und Abwesenheit von Vitamin C 20 shows the forward scatter before and after glucose depletion in the presence and absence of vitamin C.

20A zeigt das Histogramm des Erythrocyten-Vorwärtsscatters in einem repräsentativen Experiment mit Erythrocyten aus gesunden Freiwilligen, die für 48 Stunden ohne Glukose in Abwesenheit (Kurve 1) und Gegenwart (Kurve 2) von 20 mg/l Vitamin C inkubiert wurden. 20A shows the histogram of the forward erythrocyte scan in a representative experiment with erythrocytes from healthy volunteers, which were incubated for 48 hours without glucose in the absence (curve 1) and presence (curve 2) of 20 mg / l vitamin C.

20B zeigt das arithmetische Mittel ± SEM (n = 13–15 Erythrocytenproben; jede Probe wurde in Duplikaten untersucht) des normalisier ten Vorwärtsscatters von Erythrocyten nach einer 48-stündigen Inkubation in Gegenwart (weiße Balken) oder Abwesenheit (schwarze Balken) von Glukose in Gegenwart von 0 bis 50 mg/l Vitamin C. *** (p < 0.001) zeigt einen signifikanten Unterschied gegenüber der Gegenwart von Glukose an, ### (p < 0.001) zeigt einen signifikanten Unterschied gegenüber der Gegenwart von Vitamin C an (ANOVA). 20B shows the arithmetic mean ± SEM (n = 13-15 erythrocyte samples, each sample was examined in duplicates) of the normalized forward scan of erythrocytes after a 48 hour incubation in the presence (white bars) or absence (black bars) of glucose in the presence of 0 to 50 mg / l Vitamin C *** (p <0.001) indicates a significant difference from the presence of glucose, ### (p <0.001) indicates a significant difference from the presence of Vitamin C (ANOVA) ,

21 zeigt die Stimulation der Exposition von Phosphatidylserin durch oxidativen Stress in Gegenwart und Abwesenheit von Vitamin C. 21 shows the stimulation of exposure of phosphatidylserine by oxidative stress in the presence and absence of vitamin C.

21A zeigt das Histogramm der Annexin-V-Bindung an Erythrocyten in einem repräsentativen Experiment mit Erythrocyten aus gesunden Freiwilligen, die für 30 Minuten in Gegenwart von tert.-Butylhydroperoxid (0.3 mM) in Abwesenheit (Kurve 1) und Gegenwart (Kurve 2) von 20 mg/l Vitamin C inkubiert wurden. 21A Figure 9 shows the histogram of annexin V binding to erythrocytes in a representative experiment with erythrocytes from healthy volunteers that were incubated for 30 minutes in the presence of tert-butyl hydroperoxide (0.3 mM) in the absence (curve 1) and presence (curve 2) of FIG mg / l of vitamin C were incubated.

21B zeigt das das arithmetische Mittel ± SEM (n = 12 verschiedene Erythrocytenproben) des Prozentanteils der Annexin-V-Bindung an Erythrocyten nach einer 30-minütigen Inkubation in Abwesenheit (weiße Balken) oder Gegenwart (schwarze Balken) von tert.-Butylhydroperoxid (0.3 μM) und in Gegenwart von 0 bis 50 mg/l Vitamin C an. *** (p < 0.001) zeigt einen signifikanten Unterschied gegenüber der Abwesenheit von oxidativem Stress an, # (p < 0.05) zeigt einen signifikanten Unterschied gegenüber der Abwesenheit von Vitamin C an (ANOVA). 21B Figure 3 shows the arithmetic mean ± SEM (n = 12 different erythrocyte samples) of the percent annexin-V binding to erythrocytes after a 30 minute incubation in the absence (white bars) or presence (black bars) of tertiary butyl hydroperoxide (0.3 μM) ) and in the presence of 0 to 50 mg / l of vitamin C. *** (p <0.001) indicates a significant difference from the absence of oxidative stress, # (p <0.05) indicates a significant difference from the absence of vitamin C (ANOVA).

22 zeigt die Stimulation der Exposition von Phosphatidylserin durch Chloridentfernung in Gegenwart und Abwesenheit von Vitamin C. 22 shows the stimulation of exposure of phosphatidylserine by chloride removal in the presence and absence of vitamin C.

22A zeigt das Histogramm der Annexin-V-Bindung an Erythrocyten in einem repräsentativen Experiment mit Erythrocyten aus gesunden Freiwilligen, die für 48 Stunden ohne Chlorid in Abwesenheit (Kurve 1) und Gegenwart (Kurve 2) von 20 mg/l Vitamin C inkubiert wurden. 22A Figure 9 shows the histogram of annexin V binding to erythrocytes in a representative experiment with erythrocytes from healthy volunteers incubated for 48 hours without chloride in the absence (curve 1) and presence (curve 2) of 20 mg / L vitamin C.

22B zeigt das arithmetische Mittel ± SEM (n = 7–8 Erythrocytenproben) des Prozentanteils von Phosphatidylserin exponierenden Erythrocyten nach einer 48-stündigen Inkubation in Gegenwart (weiße Balken) oder Abwesenheit (schwarze Balken) von Chlorid und in Gegenwart von 0 bis 50 mg/l Vitamin C. *** (p < 0.001) zeigt einen signifikanten Unterschied gegenüber der Gegenwart von Chlorid an, ### (p < 0.001) zeigt einen signifikanten Unterschied gegenüber der Abwesenheit von Vitamin C an (ANOVA). 22B shows the arithmetic mean ± SEM (n = 7-8 erythrocyte samples) of the percentage of phosphatidylserine-exposed erythrocytes after a 48-hour incubation in the presence (white bars) or absence (black bars) of chloride and in the presence of 0-50 mg / l Vitamin C *** (p <0.001) indicates a significant difference from the presence of chloride, ### (p <0.001) indicates a significant difference from the absence of vitamin C (ANOVA).

Ausführungsbeispieleembodiments

1. Material und Methoden1. Material and methods

1.1 Erythrocyten, Lösungen und Chemikalien1.1 Erythrocytes, Solutions and chemicals

Die Experimente wurden bei 37°C mit aufbewahrten Erythrocyten durchgeführt, die aus der Blutbank der Universität Tübingen stammen. Die Studie wurde vom Ethik-Komitee der Universität Tübingen genehmigt (184/2003 V).The Experiments were performed at 37 ° C with preserved erythrocytes carried out the blood bank of the university Tübingen come. The study was approved by the Ethics Committee of the University of Tübingen approved (184/2003 V).

Die Erythrocyten wurden bei einem Hämatocrit-Wert von 0.4% in einer Ringer-Lösung (in mM), enthaltend 125 NaCl, 5 KCl, 1 MgSO4, 32 N-2-Hydroxyethylpiperazin-N-2-Ethansulfonsäure (HEPES), 5 Glukose, 1 CaCl2, bei einem pH-Wert von 7.4 und einer Temperatur von 37°C für die angegebenen Zeiträume inkubiert. Sofern angegeben, wurde Chlorid durch Glukonat ersetzt, Glukose aus dem Medium entfernt oder tert.-Butylhydroperoxid (0.3 μM, Sigma, Schnelldorf, Deutschland) hinzugefügt. Die Entfernung von Chlorid führt zum Austritt von KCl und osmotisch bedingt von Wasser und dadurch zur Zellschrumpfung, wobei es sich hier um einen bekannten Auslöser von Eryptose handelt. Resve ratrol, Thymol, Xanthohumol und Vitamin C wurden in den angegebenen Konzentrationen verwendet.The erythrocytes were incubated at a hematocrit of 0.4% in a Ringer's solution (in mM) containing 125 NaCl, 5 KCl, 1 MgSO 4 , 32 N-2-hydroxyethylpiperazine-N-2-ethanesulfonic acid (HEPES), 5 glucose , 1 CaCl 2 , incubated at a pH of 7.4 and a temperature of 37 ° C for the indicated periods. If indicated, chloride was replaced by gluconate, glucose was removed from the medium or tert-butyl hydroperoxide (0.3 μM, Sigma, Schnelldorf, Germany) was added. The removal of chloride leads to the release of KCl and osmotically caused by water and thereby cell shrinkage, which is a known trigger of eryptosis. Resveratrol, thymol, xanthohumol and vitamin C were used at the concentrations indicated.

1.2 FACS-Analyse der Annexin-V-Bindung und Vorwärtsscatter1.2 FACS analysis of annexin-V binding and forward scatter

Nach Inkubation unter den jeweiligen experimentellen Bedingungen wurden die Zellen in einer Ringer-Lösung, enthaltend 5 mM CaCl2, gewaschen und anschließend mit dem Farbstoff Annexin-V-Fluos (Roche, Mannheim, Deutschland) in dieser Lösung für 20 Minuten und unter Lichtausschluss angefärbt. Im Anschluss daran wurde der Vorwärtsscatter der Zellen bestimmt, und die Annexin-V-Fluoreszenzintensität wurde in FL-1 mit einer Anregungswellenlänge von 488 nm und einer Emissionswellenlänge von 530 nm auf einem FACS-Calibur (BD, Heidelberg, Deutschland) gemessen.After incubation under the respective experimental conditions, the cells were washed in a Ringer's solution containing 5 mM CaCl 2 , and then stained with the dye Annexin-V-Fluos (Roche, Mannheim, Germany) in this solution for 20 minutes and with exclusion of light , Subsequently, the forward scale of the cells was determined and the annexin V fluorescence intensity was measured in FL-1 with an excitation wavelength of 488 nm and an emission wavelength of 530 nm on a FACS-Calibur (BD, Heidelberg, Germany).

1.3 Messung von intrazellulärem Ca2+ 1.3 Measurement of intracellular Ca 2+

Nach Inkubation wurden die Erythrocyten in einer Ringer-Lösung gewaschen und anschließend mit Fluo-3/AM (Calbiochem, Bad Soden, Deutschland) in Ringer-Lösung, enthaltend 5 mM CaCl2 und 2 μM Fluo-3/AM, beladen. Die Zellen wurden bei 37°C für 20 Minuten inkubiert und zweimal in Ringer-Lösung, enthaltend 5 mM CaCl2, gewaschen. Die mit Fluo-3/AM beladenen Erythrocyten wurden in 200 μl Ringer-Lösung resuspendiert. Anschließend wurde die Ca2+-abhängige Fluoreszenzintensität durch FACS-Analyse in dem Fluoreszenzkanal FL-1 gemessen.After incubation, the erythrocytes were washed in a Ringer's solution and then loaded with Fluo-3 / AM (Calbiochem, Bad Soden, Germany) in Ringer's solution containing 5 mM CaCl 2 and 2 μM Fluo-3 / AM. The cells were incubated at 37 ° C for 20 minutes and washed twice in Ringer's solution containing 5 mM CaCl 2 . The erythrocytes loaded with Fluo-3 / AM were resuspended in 200 μl of Ringer's solution. Subsequently, the Ca 2+ -dependent fluorescence intensity was FACS analysis measured in fluorescence channel FL-1.

1.4 Statistiken1.4 Statistics

Die Daten wurden ausgedrückt als arithmetische Mittel ± SEM, und die statistische Analyse erfolgte durch ANOVA mit Tukey's Test als Nachtest, sofern erforderlich.The Data were expressed as arithmetic mean ± SEM, and the statistical analysis was done by ANOVA with Tukey's test as a test, if required.

2. Ergebnisse2 results

In intakten Erythrocyten ist Phosphatidylserin lediglich auf der Innenseite der Zellmembran lokalisiert, während bei Erythrocyten, welche die Apoptose durchlaufen, eine Umstrukturierung der Zellmembran stattfindet, wodurch es zur Exposition von Phosphatidylserin an der Zelloberfläche kommt ( Lang et al., 2005, Mechanisms of suicidal erythrocyte death, Cell. Physiol. Biochem., 15: 195–202 ). Phosphatidylserin bindet spezifisch und hochaffin Annexin-V, welches als Markerprotein verwendet wurde, um suizidale, d. h. eryptotische, Erythrocyten zu identifizieren.In intact erythrocytes, phosphatidylserine is localized only on the inside of the cell membrane, while erythrocytes undergoing apoptosis undergo cell membrane restructuring, resulting in the exposure of phosphatidylserine to the cell surface ( Lang et al., 2005, Mechanisms of suicidal erythrocyte death, Cell. Physiol. Biochem., 15: 195-202 ). Phosphatidylserine binds annexin-V specifically and with high affinity, which has been used as a marker protein to identify suicidal, ie eryptotic, erythrocytes.

Eryptose wird insbesondere durch Energiedepletion, die von Glukoseentzug für 24 oder 48 Stunden begleitet wird, ausgelöst ( Klarl et al. 2006, Protein kinase C mediates erythrocyte „programmed cell death” following glucose depletion, Am. J. Physiol. Cell. Physiol. 290: C244–C253 ). Die Glukosedepletion führt anfänglich zur Zellschrumpfung, einem Ergebnis des Ca2+-Eintritts in den intrazellulären Raum und der anschließenden Aktivierung von Ca2+-sensitiven K+-Kanälen ( Kim et al. 1998, The effect of pyremidine nucleocides and adenosine-induced apoptosis in HL-60 cells, J. Cancer. Res. Clin. Oncol. 124, 471–477 ). Die Glukosedepletion führt ferner zur Phosphatidylserinexposition, wodurch geschädigte Erythrocyten identifiziert und deren Eliminierung aus dem zirkulierenden Blut begünstigt wird.In particular, eryptosis is triggered by energy depletion, which is accompanied by glucose deprivation for 24 or 48 hours ( Klarl et al. 2006, Protein kinase C mediates erythrocyte "programmed cell death" following glucose depletion, Am. J. Physiol. Cell. Physiol. 290: C244-C253 ). Glucose depletion initially leads to cell shrinkage, a result of Ca 2+ entry into the intracellular space and subsequent activation of Ca 2+ -sensitive K + channels ( Kim et al. 1998, The effect of pyrimidic nucleocides and adenosine-induced apoptosis in HL-60 cells, J. Cancer. Res. Clin. Oncol. 124, 471-477 ). Glucose depletion also results in phosphatidylserine exposure, which identifies damaged erythrocytes and promotes their elimination from circulating blood.

Eryptose wird ferner durch hyperosmotische oder isoosmotische Zellschrumpfung ausgelöst. Dies wird durch Entfernung von extrazellulären Chlorid-Ionen erreicht, was zu einem zellulären Verlust von Chlorid- und Kalium-Ionen verbunden mit osmotisch bedingtem Wasser führt ( Lang et al. 2003, Cation channels trigger apoptotic death of erythrocytes, cell death differ, 10: 249–256 ). Dieser Behandlung folgt die Aktivierung von Ca2+-permeablen Erythrocytenkationenkanälen, was zum Eintritt von Ca2+ und folglich zu einer Ca2+-sensitiven Zellmembranumorganisation führt.Eryptosis is also triggered by hyperosmotic or isoosmotic cell shrinkage. This is achieved by removing extracellular chloride ions, resulting in cellular loss of chloride and potassium ions associated with osmotically conditioned water ( Lang et al. 2003, Cation channels trigger apoptotic death of erythrocytes, cell death, 10: 249-256 ). This treatment is followed by activation of Ca 2+ -permeable erythrocyte cation channels, resulting in the entry of Ca 2+ and consequently Ca 2+ -sensitive cell membrane reorganization.

2.1 Resveratrol2.1 resveratrol

Die Fluo3-abhängige Fluoreszenz wurde als Indikator für die cytosolische Ca2+-Aktivität verwendet. Wie in 1 illustriert, führte eine 48-stündige Inkubation von Erythrocyten in Abwesenheit von Glukose zu einer signifikanten Erhöhung der Fluo3-abhängigen Fluoreszenz, was auf einen Anstieg der cytosolischen Ca2+-Aktivität während der Energiedepletion hinwies. Die Zugabe von Resveratrol (1–20 μM) führte zu keiner signifikanten Änderung der Fluo3-abhängigen Fluoreszenz in Gegenwart von Glukose. Jedoch bewirkte die Verabreichung von Resveratrol (1–20 μM) eine signifikante Abschwächung der Fluo3-abhängigen Fluoreszenz in Abwesenheit von Glukose (vgl. hierzu auch die 1B).Fluo3-dependent fluorescence was used as an indicator of cytosolic Ca 2+ activity. As in 1 Illustratively, incubation of erythrocytes in the absence of glucose for 48 hours resulted in a significant increase in fluo3-dependent fluorescence, indicating an increase in cytosolic Ca 2+ activity during energy depletion. The addition of resveratrol (1-20 μM) did not result in any significant change in fluo3-dependent fluorescence in the presence of glucose. However, the administration of resveratrol (1-20 μM) caused a significant reduction in fluo3-dependent fluorescence in the absence of glucose (see also 1B ).

Ein Anstieg der cytosolischen Ca2+-Aktivität stimuliert bekanntermaßen die Umorganisation der Erythrocytenmembran, wodurch es zu einer Exposition von Phosphatidylserin auf der Erythrocytenoberfläche kommt. Phosphatidylserin exponierende Erythrocyten wurden mittels FACS-Analyse unter Verwendung von Annexin-V identifiziert. Phosphatidylserin bindet spezifisch und hochaffin Annexin-V, wodurch eine Identifikation von suizidalen, d. h. eryptotischen, Erythrocyten möglich ist. Wie in 2 illustriert, führte Glukosedepletion erwartungsgemäß zu einem Anstieg der Annexin-V-Bindung an Erythrocyten. Die Verabreichung von Resveratrol (1–20 μM) führte hierbei nicht zu einer signifikanten Änderung der Annexin-V-Bindung an Erythrocyten in Anwesenheit von Glu kose. Jedoch schwächte die Verabreichung von Resveratrol (1–20 μM) die Bindung von Annexin-V an Erythrocyten nach Glukoseentfernung in signifikanter Weise ab.An increase in cytosolic Ca 2+ activity is known to stimulate red blood cell membrane reorganization, resulting in exposure of phosphatidylserine to the erythrocyte surface. Phosphatidylserine-exposed erythrocytes were identified by FACS analysis using annexin-V. Phosphatidylserine binds Annexin-V specifically and with high affinity, allowing identification of suicidal, ie erythroid, erythrocytes. As in 2 As illustrated, glucose depletion led, as expected, to an increase in annexin-V binding to erythrocytes. The administration of resveratrol (1-20 μM) did not lead to a significant change in the annexin-V binding to erythrocytes in the presence of glucosis. However, administration of resveratrol (1-20 μM) significantly attenuated the binding of annexin-V to erythrocytes after glucose removal.

Ein Anstieg der cytosolischen Ca2+-Aktivität führt des Weiteren bekanntermaßen zu einer Schrumpfung von Erythrocyten, was auf die Aktivierung von Ca2+-sensitiven K+-Kanälen zurückzuführen ist. Diesbezüglich wurde der Vorwärtsscatter im Rahmen einer FACS-Analyse als Indikator für das Zellvolumen herangezogen. Wie in 3 dargestellt, erniedrigte der Glukoseentzug in der Tat den Vorwärtsscatter und wies damit auf eine Zellschrumpfung hin. Resveratrol (1–20 μM) modifizierte den Vorwärtsscatter von Glukose-repletierten Erythrocyten nicht signifikant. Allerdings konnte die Verringerung des Vorwärtsscatters bei Glukosedepletierten Erythrocyten durch Verabreichung von Resveratrol (1–20 μM) signifikant abgeschwächt werden (vgl. hierzu auch die 3B).An increase in cytosolic Ca 2+ activity is also known to result in erythrocyte shrinkage due to the activation of Ca 2+ -sensitive K + channels. In this regard, the forward scale was used as an indicator of cell volume in a FACS analysis. As in 3 In fact, glucose deprivation actually lowered the forward scat, indicating cell shrinkage. Resveratrol (1-20 μM) did not significantly modify the forward scatter of glucose-replicated erythrocytes. However, the reduction of the forward scatter in glucose-redepplied erythrocytes was significantly attenuated by administration of resveratrol (1-20 μM) (see also 3B ).

Es wurde eine zweite Serie von Experimenten durchgeführt, um zu überprüfen, inwieweit durch oxidativen Stress ausgelöste Eryptose in ähnlicher Weise durch Resveratrol beeinflusst wird. Oxidativer Stress führt bekanntermaßen zu einer Aktivierung von Ca2+-permeablen Kationenkanälen in den Erythrocytenzellmembranen. Wie in 4 illustriert, bewirkte die Verabreichung von 0.3 mM tert.-Butylhydroperoxid (TBOOH) in der Tat eine Exposition von Phosphatidylserin an der Erythrocytenzell-oberfläche innerhalb von 30 Minuten. Dieser Effekt konnte durch Verabreichung von Resveratrol (10 μM) signifikant abgeschwächt werden.A second series of experiments was performed to test the extent to which oxidative stress-induced eryptosis is similarly affected by resveratrol. Oxidative stress is known to result in activation of Ca 2+ -permeable cation channels in the erythrocyte cell membranes. As in 4 In fact, administration of 0.3 mM tert-butyl hydroperoxide (TBOOH) did indeed cause exposure of phosphatidylserine to the erythrocyte cell surface within 30 minutes. This effect could through Administration of resveratrol (10 μM) were significantly attenuated.

Der Entzug von extrazellulären Chlorid-Ionen und der isoosmotische Ersatz durch Glukonat sind weitere bekannte Auslöser für Eryptose. Deswegen wurde eine weitere Serie von Experimenten durchgeführt, um zu überprüfen, inwieweit Resveratrol auch eine durch Chloridentzug ausgelöste Eryptose beeinflusst. Wie in 5 gezeigt, führte der Chlorident zug in der Tat zu einer Exposition von Phosphatidylserin bei menschlichen Erythrocyten innerhalb von 48 Stunden. Dieser Effekt konnte durch die Verabreichung von Resveratrol (1–20 μM) signifikant abgeschwächt werden.The withdrawal of extracellular chloride ions and the isoosmotic replacement by gluconate are further known triggers of eryptosis. Therefore, another series of experiments was carried out to investigate the extent to which resveratrol also influences a chloride-induced eryptosis. As in 5 In fact, the Chloridentate did indeed cause exposure of phosphatidylserine to human erythrocytes within 48 hours. This effect was significantly attenuated by administration of resveratrol (1-20 μM).

2.2 Thymol2.2 Thymol

Um den Effekt von oxidativem Stress auf die cytosolische Ca2+-Aktivität in Anwesenheit und Abwesenheit von Thymol zu überprüfen, wurde die Fluo3-abhängige Fluoreszenz vor und nach Zugabe von tert.-Butylhydroperoxid (TBOOH, 0.3 mM) bestimmt. Die Erythrocyten wurden für 30 Minuten 0.3 mM tert.-Butylhydroperoxid ausgesetzt. Hierbei konnte ein Anstieg der Fluo3-abhängigen Fluoreszenz festgestellt werden. Die Zugabe von Thymol (2.5 bis 30 μg/ml) verringerte die Fluo3-abhängige Fluoreszenz in Anwesenheit von 0.3 mM tert.-Butylhydroperoxid, wobei dieser Effekt bei 2.5 μg/ml Thymol statistische Signifikanz erreichte. Hiermit konnte gezeigt werden, dass oxidativer Stress zu einem Anstieg der cytosolischen Ca2+-Aktivität führt, wobei dieser Effekt durch Zugabe von Thymol deutlich abgeschwächt wird (> 2.5 μg/ml).To test the effect of oxidative stress on cytosolic Ca 2+ activity in the presence and absence of thymol, the fluorescence-dependent fluorescence was determined before and after addition of tert-butyl hydroperoxide (TBOOH, 0.3 mM). The erythrocytes were exposed to 0.3 mM tert-butyl hydroperoxide for 30 minutes. Here, an increase in the fluorescence-dependent fluorescence was found. The addition of thymol (2.5 to 30 μg / ml) reduced the fluo3-dependent fluorescence in the presence of 0.3 mM tert-butyl hydroperoxide, this effect reaching statistical significance at 2.5 μg / ml thymol. It was shown that oxidative stress leads to an increase in cytosolic Ca 2+ activity, whereby this effect is significantly reduced by the addition of thymol (> 2.5 μg / ml).

Wie bereits erwähnt, stimuliert ein Anstieg der cytosolischen Ca2+-Aktivität die Zellmembranumorganisation von Erythrocyten, wodurch es zu einer Exposition von Phosphatidylserin auf der Erythrocytenoberfläche kommt. Die Bindung von Annexin-V an Erythrocyten wurde für die Bestimmung des Prozentanteils von Phosphatidylserin exponierenden Erythrocyten verwendet. Ähnlich zu dem, was bereits bei der Ca2+-Aktivität beobachtet werden konnte, erhöhte die Zugabe von 0.3 mM tert.-Butylhydroperoxid deutlich die Bindung von Annexin-V an die Erythrocyten (7A, B). Die Verabreichung von Thymol (> 2.5 μg/ml) milderte den Effekt von 0.3 mM tert.-Butylhydroperoxid in signifikanter Weise ab. Entsprechend stimulierte die Zugabe von 0.3 mM tert.-Butylhydroperoxid auch die Umorganisation der Zellmembran, wobei auch dieser Effekt durch die Verabreichung von Thymol (≥ 2.5 μg/ml) signifikant abgeschwächt werden konnte. Isotonische Zellschrumpfung (Ersatz von extrazellulärem Cl durch Glukonat) erhöhte in ähnlicher Weise den Prozentanteil von Annexin-V-bindenden Erythrocyten. Auch dieser Effekt konnte durch eine Verabreichung höherer Thymolkonzentrationen signifikant abgeschwächt werden.As mentioned previously, an increase in cytosolic Ca 2+ activity stimulates cell membrane reorganization of erythrocytes, resulting in exposure of phosphatidylserine to the erythrocyte surface. The binding of annexin-V to erythrocytes was used to determine the percentage of phosphatidylserine-exposed erythrocytes. Similar to what has already been observed in Ca 2+ activity, the addition of 0.3 mM tert-butyl hydroperoxide markedly increased the binding of annexin-V to the erythrocytes ( 7A , B). Administration of thymol (> 2.5 μg / ml) significantly attenuated the effect of 0.3 mM tert-butyl hydroperoxide. Accordingly, the addition of 0.3 mM tert-butyl hydroperoxide also stimulated the reorganization of the cell membrane, whereby this effect was also significantly attenuated by the administration of thymol (≥ 2.5 μg / ml). Isotonic cell shrinkage (replacement of extracellular Cl - by gluconate) similarly increased the percentage of annexin-V-binding erythrocytes. This effect was also significantly attenuated by administration of higher thymol concentrations.

Wie ebenso bereits erwähnt, bewirkt cytosolisches Ca2+ eine Schrumpfung von Erythrocyten, was auf eine Aktivierung von Ca2+-sensitiven K+-Kanälen zurückzuführen ist. Entsprechend wurde der Vorwärtsscatter im Rahmen einer FACS-Analyse dazu verwendet, Änderungen des Zellvolumens zu detektieren. Tert.-Butylhydroperoxid (0.1 mM und 0.3 mM) verringerte den Vorwärtsscatter der Erythrocyten in signifikanter Weise. Dieser Effekt wurde in Gegenwart von Thymol nicht wesentlich verändert (8).As already mentioned, cytosolic Ca 2+ causes erythrocyte shrinkage due to activation of Ca 2+ -sensitive K + channels. Accordingly, the forward scatter was used in a FACS analysis to detect changes in cell volume. Tert-butyl hydroperoxide (0.1 mM and 0.3 mM) significantly reduced the forward scan of the erythrocytes. This effect was not significantly altered in the presence of thymol ( 8th ).

Eryptose kann weiterhin durch Energieentzug ausgelöst werden. Der Energieentzug wurde vorliegend durch einen 48-stündigen Glukoseentzug bewirkt. Wie in 9 dargestellt, erhöhte eine 48-stündige Inkubation der Erythrocyten in Abwesenheit von Glukose tatsächlich die Fluo3-abhängige Fluoreszenz in signifikanter Weise. Die Verabreichung von Thymol schwächte den Anstieg der Fluo3-abhängigen Fluoreszenz nach Glukosedepletion lediglich geringfügig ab, wobei ein Effekt mit statistischer Signifikanz nicht erreicht werden konnte.Eryptosis can still be triggered by deprivation of energy. The energy withdrawal was effected in the present case by a 48-hour glucose withdrawal. As in 9 Indeed, a 48 hour incubation of the erythrocytes in the absence of glucose did significantly increase fluo3-dependent fluorescence. Administration of thymol only moderately attenuated the increase in fluo3-dependent fluorescence following glucose depletion, and an effect of statistical significance could not be achieved.

In einer nächsten Serie von Experimenten wurde der Effekt der Glukosedepletion auf die Exposition von Phosphatidylserin in Anwesenheit und Abwesenheit von Thymol bestimmt. Wie in 10 dargestellt, erhöhte der Entzug von Glukose die Bindung von Annexin-V an die Erythrocyten. Die Verabreichung von Thymol verringerte den Prozentanteil an Erythrocyten, welche Annexin-V binden, wobei dieser Effekt bei 20 μg/ml Thymol statistische Signifikanz erreichte (vgl. hierzu die 10A, B). Mit anderen Worten konnte gezeigt werden, dass eine durch Glukoseentzug stimulierte Umorganisation der Zellmembran durch eine Verabreichung von Thymol signifikant abgeschwächt werden konnte. Eine isotonische Zellschrumpfung (Ersatz von extrazellulärem Cl durch Glukonat) erhöhte in ähnlicher Weise den Prozentanteil von Erythrocyten, die Annexin-V binden. Auch dieser Effekt konnte durch Verabreichung höherer Konzentrationen von Thymol signifikant abgeschwächt werden (vgl. hierzu die 10C).In a next series of experiments, the effect of glucose depletion on the exposure of phosphatidylserine in the presence and absence of thymol was determined. As in 10 As shown, the withdrawal of glucose increased the binding of annexin-V to the erythrocytes. The administration of thymol reduced the percentage of erythrocytes which bind annexin-V, this effect reaching statistical significance at 20 μg / ml thymol (cf. 10A , B). In other words, it could be shown that a glucose-stimulated cell membrane reorganization could be significantly attenuated by administration of thymol. Isotonic cell shrinkage (replacement of extracellular Cl - by gluconate) similarly increased the percentage of erythrocytes that bind annexin-V. This effect was also significantly attenuated by administration of higher concentrations of thymol (cf. 10C ).

Glukoseentzug verringerte ferner den Vorwärtsscatter der Erythrocyten im Rahmen einer FACS-Analyse (11). Dieser Effekt wurde wiederum durch Verabreichung von Thymol abgeschwächt. Statistische Signifikanz erreichte die Wirkung von Thymol bei 20 μg/ml. Somit konnte gezeigt werden, dass Thymol nach einem Energieentzug die Zellschrumpfung der Erythrocyten deutlich abschwächte.Glucose withdrawal also reduced the forward scan of the erythrocytes as part of a FACS analysis ( 11 ). This effect was again attenuated by administration of thymol. Statistical significance reached the effect of thymol at 20 μg / ml. Thus, it could be shown that thymol significantly attenuated the cell shrinkage of erythrocytes after an energy deprivation.

2.3 Xanthohumol2.3 Xanthohumol

In einer ersten Serie von Experimenten wurde der Effekt von oxidativem Stress auf Erythrocyten in Abwesenheit und Gegenwart von Xanthohumol untersucht. Dabei wurde die Fluo3-abhängige Fluoreszenz zur Bestimmung der cytosolischen Ca2+-Aktivität benutzt. Wie in 12 illustriert, führte eine 30-minütige Exposition von humanen Erythrocyten gegenüber tert.-Butylhydroperoxid (0.3 mM) zu einem deutlichen und statistisch signifikanten Anstieg der Fluo3-abhängigen Fluoreszenz. Der Anstieg der Fluo3-abhängigen Fluoreszenz in Gegenwart von 0.3 mM tert.-Butylhydroperoxid konnte insbesondere durch eine Verabreichung von 1 μM Xanthohumol abgemildert werden.In a first series of experiments, the effect of oxidative stress on erythrocytes in the absence and presence of xanthohumol was investigated. This was the Fluo3-dependent Fluo reszenz used to determine the cytosolic Ca 2+ activity. As in 12 A 30-minute exposure of human erythrocytes to tert-butyl hydroperoxide (0.3 mM) resulted in a significant and statistically significant increase in Fluo3-dependent fluorescence. The increase in fluo3-dependent fluorescence in the presence of 0.3 mM tert-butyl hydroperoxide was able to be alleviated in particular by administration of 1 μM xanthohumol.

Die Bindung von Annexin-V wurde zur Bestimmung des Prozentanteils von Phosphatidylserin exponierenden Erythrocyten verwendet. Wie inThe Annexin-V binding was used to determine the percentage of Phosphatidylserine-exposed erythrocytes used. As in

13 gezeigt, erhöhte die Zugabe von 0.3 mM tert.-Butylhydroperoxid deutlich die Bindung von Annexin-V an Erythrocyten (vgl. hierzu die 13A, B). Der Effekt von tert.-Butylhydroperoxid auf den Prozentanteil von Erythrocyten, die Annexin-V binden, konnte durch eine Verabreichung von 1 μM Xanthohumol abgeschwächt werden. Entsprechend bewirkte die Verabreichung von Xanthohumol eine signifikante Abschwächung der durch 0.3 mM tert.-Butylhydroperoxid stimulierten Umorganisation der Zellmembran. 13 The addition of 0.3 mM tert-butyl hydroperoxide markedly increased the binding of annexin-V to erythrocytes (cf. 13A , B). The effect of tert-butyl hydroperoxide on the percentage of erythrocytes binding annexin-V could be attenuated by administration of 1 μM xanthohumol. Accordingly, the administration of xanthohumol caused a significant attenuation of the 0.3 mM tert-butyl hydroperoxide stimulated cell membrane reorganization.

Um den Effekt des oxidativen Stresses in Gegenwart und Abwesenheit von Xanthohumol auf das Zellvolumen zu bestimmen, wurde der Vorwärtsscatter im Rahmen einer FACS-Analyse bestimmt. Wie in 14 illustriert, erniedrigte tert.-Butylhydroperoxid (0.3 mM) signifikant den Erythrocyten-Vorwärtsscatter. Dieser Effekt von tert.-Butylhydroperoxid auf den Vorwärtsscatter wurde durch die Verabreichung von Xanthohumol nicht wesentlich verändert (14).To determine the effect of oxidative stress in the presence and absence of xanthohumol on cell volume, the forward scan was determined by FACS analysis. As in 14 illustrated, tert-butyl hydroperoxide (0.3 mM) significantly lowered the erythrocyte forward score. This effect of tertiary butyl hydroperoxide on the forward scale was not significantly altered by the administration of xanthohumol ( 14 ).

In einer zweiten Serie von Experimenten wurde der Effekt eines Energieentzugs in Abwesenheit und Gegenwart von Xanthohumol bestimmt. Wie in 15 gezeigt, erhöhte eine 48-stündige Inkubation der Erythrocyten in Abwesenheit von Glukose signifikant die Fluo3-abhängige Fluoreszenz. Die Verabreichung von Xanthohumol nach Entzug von Glukose milderte den Anstieg der Fluo3-abhängigen Fluoreszenz ab, wobei dieser Effekt bei 0.5 μM Xanthohumol statistische Signifikanz erreichte. Somit konnte gezeigt werden, dass eine durch Glukoseentzug erhöhte cytosolische Ca2+-Aktivität durch Xanthohumol (≥ 0.5 μM) abgeschwächt werden konnte.In a second series of experiments, the effect of energy deprivation in the absence and presence of xanthohumol was determined. As in 15 A 48-hour incubation of the erythrocytes in the absence of glucose significantly increased the fluo3-dependent fluorescence. Administration of xanthohumol after glucose withdrawal attenuated the increase in fluo3-dependent fluorescence, and this effect reached statistical significance at 0.5 μM xanthohumol. Thus it could be shown that cytosolic Ca 2+ activity increased by glucose withdrawal could be attenuated by xanthohumol (≥ 0.5 μM).

Ein Glukoseentzug löste ferner eine Umorganisation der Zellmembran aus, was durch die Exposition von Phosphatidylserin auf der Erythrocytenoberfläche deutlich wurde. Wie in 16 illustriert, erhöhte ein Glukoseentzug signifikant die Bindung von Annexin-V. Die Verabreichung von Xanthohumol verringerte den Prozentanteil an Erythrocyten, die Annexin-V binden, wobei dieser Effekt bei 0.25 μM Xanthohumol (vgl. hierzu die 16A, B) statistische Signifikanz erreichte. Somit kann eine durch Energieentzug stimulierte Umorganisation der Zellmembran durch die Verabreichung von Xanthohumol (≥ 2.5 μM) in signifikanter Weise abgeschwächt werden.Glucose withdrawal also triggered a reorganization of the cell membrane, as evidenced by the exposure of phosphatidylserine to the erythrocyte surface. As in 16 As illustrated, glucose deprivation significantly increased the binding of annexin-V. The administration of xanthohumol reduced the percentage of erythrocytes that bind Annexin-V, with 0.25 μM xanthohumol (see 16A , B) reached statistical significance. Thus, de-organization of the cell membrane stimulated by energy deprivation can be significantly attenuated by the administration of xanthohumol (≥ 2.5 μM).

Der Entzug von Glukose führte ferner zu einer Verringerung des Erythrocyten-Vorwärtsscatters im Rahmen einer FACS-Analyse, was die Zellschrumpfung widerspiegelte (17). Dieser Effekt konnte durch Verabreichung von Xanthohumol abgeschwächt werden. Der Effekt erreichte eine statistische Signifikanz bei ≥ 0.5 μM Xanthohumol. Somit konnte weiter gezeigt werden, dass die Verabreichung von Xanthohumol zu einer Abmilderung einer durch Energieentzug ausgelösten Zellschrumpfung führt.The depletion of glucose also resulted in a reduction of the forward erythrocyte scan as part of a FACS analysis, reflecting cell shrinkage ( 17 ). This effect was attenuated by administration of xanthohumol. The effect achieved statistical significance at ≥ 0.5 μM xanthohumol. Thus, it could be further shown that the administration of xanthohumol leads to a reduction of an energy-induced cell shrinkage.

2.4 Vitamin C2.4 Vitamin C

Um den Effekt von Vitamin C auf die cytosolische Ca2+-Aktivität zu untersuchen, wurden Experimente mit Erythrocyten durchgeführt, welche mit dem Ca2+-sensitiven Farbstoff Fluo3 beladen waren. Die Exposition von Erythrocyten gegenüber Vitamin C (bis zu 50 mg/l) bewirkte in Gegenwart von Glukose keine signifikante Änderung der cytosolischen Ca2+-Aktivität (vgl. hierzu die 18B). Ein 48-stündiger Glukoseentzug führte bei den Erythrocyten zu einem signifikanten Anstieg der cytosolischen Ca2+-Aktivität (vgl. hierzu die 18A, B). Durch Verabreichung von Vitamin C konnte der Anstieg der cytosolischen Ca2+-Aktivität während des Glukoseentzugs signifikant abgemildert werden (vgl. hierzu die 18A, B).To study the effect of vitamin C on cytosolic Ca 2+ activity, experiments were performed on erythrocytes loaded with the Ca 2+ -sensitive dye Fluo3. Exposure of erythrocytes to vitamin C (up to 50 mg / l) did not cause any significant change in cytosolic Ca 2+ activity in the presence of glucose (cf. 18B ). A 48-hour glucose withdrawal led to a significant increase in the cytosolic Ca 2+ activity in the erythrocytes (cf. 18A , B). Administration of vitamin C significantly reduced the increase in cytosolic Ca 2+ activity during glucose deprivation (cf. 18A , B).

Da, wie bereits mehrfach erwähnt, ein Anstieg der cytosolischen Ca2+-Aktivität eine Umorganisation der Zellmembran auslöst, wurde auch die Exposition von Phosphatidylserin auf der Zelloberfläche anhand der Bindung von Annexin-V bestimmt. In Gegenwart von Glukose war die Bindung von Annexin-V niedrig und konnte durch Zugabe von Vitamin C (20 mg/l) nicht signifikant verändert werden (vgl. hierzu auch die 19B). Nach einem 48-stündigen Glukoseentzug war die Bindung von Annexin-V an die Erythrocyten deutlich und signifikant erhöht (vgl. hierzu die 19A, B). Durch Verabreichung von Vitamin C (20 mg/l) konnte der stimulierende Effekt des Glukoseentzugs auf die Bindung von Annexin-V jedoch signifikant abgemildert werden (vgl. hierzu die 19A, B).Since, as already mentioned several times, an increase in the cytosolic Ca 2+ activity triggers a reorganization of the cell membrane, the exposure of phosphatidylserine on the cell surface was determined by the binding of annexin-V. In the presence of glucose, the binding of annexin-V was low and could not be significantly changed by the addition of vitamin C (20 mg / l) (see also 19B ). After a 48-hour glucose withdrawal, the binding of annexin-V to the erythrocytes was significantly and significantly increased (cf 19A , B). By administering vitamin C (20 mg / l), however, the stimulating effect of glucose withdrawal on the binding of annexin-V was significantly reduced (cf. 19A , B).

Da eine erhöhte Ca2+-Aktivität erwartungsgemäß zu einer Stimulierung von Ca2+-sensitiven K+-Kanälen sowie einer anschließenden Zellschrumpfung führt, wurde das Zellvolumen durch den Vorwärtsscatter bestimmt. Wie in 20A illustriert, übte Vitamin C keinen signifikanten Effekt auf den Erythrocyten-Vorwärtsscatter in Anwesenheit von Glukose aus. Der Entzug von Glukose führte zu einer signifikanten Verringerung des Erythrocyten-Vorwärtsscatters. Dieser Effekt konnte durch Verabreichung von Vitamin C (10 mg/l) signifikant abgeschwächt werden (vgl. hierzu die 20A, B).Since increased Ca 2+ activity is expected to result in stimulation of Ca 2+ -sensitive K + channels as well as subsequent cell shrinkage, the cell volume was determined by the forward scatter. As in 20A illustrated, vitamin C had no significant effect on the erythroid forward scan in the presence of Glucose off. The withdrawal of glucose resulted in a significant reduction of the erythrocyte forward scatter. This effect was significantly attenuated by administration of vitamin C (10 mg / l) (see 20A , B).

In einer zweiten Serie von Experimenten wurde die Eryptose durch oxidativen Stress stimuliert. Zu diesem Zweck wurden die Erythrocyten 0.3 mM tert.-Butylhydroperoxid in einer Ringer-Lösung für 30 Minuten ausgesetzt. Wie in 21 gezeigt, löste der oxidative Stress die Bindung von Annexin-V an die Erythrocyten aus. Dieser Effekt konnte in signifikanter Weise durch Verabreichung von Vitamin C (20–50 mg/l) abgeschwächt werden.In a second series of experiments, eryptosis was stimulated by oxidative stress. For this purpose, the erythrocytes were exposed to 0.3 mM tert-butyl hydroperoxide in a Ringer's solution for 30 minutes. As in 21 Oxidative stress induced the binding of annexin-V to the erythrocytes. This effect could be significantly alleviated by administration of vitamin C (20-50 mg / L).

Vitamin C beeinflusste in ähnlicher Weise auch eine durch isoosmotische Zellschrumpfung ausgelöste Eryptose. Wie in 22 illustriert, ging die Entfernung von extrazellulärem Chlorid (isoosmotischer Ersatz durch Glukonat) mit einem Anstieg der Bindung von Annexin-V einher. Auch dieser Effekt konnte in signifikanter Weise durch Verabreichung von Vitamin C (10–50 mg/l) abgemildert werden.Vitamin C similarly influenced eryptosis induced by isoosmotic cell shrinkage. As in 22 As illustrated, removal of extracellular chloride (isoosmotic replacement by gluconate) was associated with an increase in annexin-V binding. This effect could also be significantly alleviated by administering vitamin C (10-50 mg / L).

3. Schlussfolgerung3. Conclusion

Der Erfinder konnte somit mittels in-vitro-Experimenten zeigen, dass die Wirkstoffe Resveratrol, Thymol, Xanthohumol und Vitamin C Erythrocyten-protektive Eigenschaften aufweisen und deshalb insbesondere als Wirkstoffe für Arzneimittel oder Nahrungsmittel geeignet sind, mit denen pathologische Zustände bzw. Erkrankungen behandelt oder diesen vorgebeugt werden können, die mit Eryptose assoziiert sind. Beispiele solcher Erkrankungen sind, wie bereits genannt, Sepsis, akutes Nierenversagen, Anämie, Erythropoietin-Resistenz bei Nierenerkrankungen, Störungen der Mikrozirkulation, Schock, Arteriosklerose, Thrombose, diabetische Gefäßerkrankungen, hämolytisch-urämisches Syndrom (HUS), Thalassämie, rheumatoide Arthritis, Glukose-6-Phosphat-dehydrogenase-Mangel und Sichelzellanämie.Of the The inventor was thus able to show by means of in vitro experiments that the active substances resveratrol, thymol, xanthohumol and vitamin C erythrocyte-protective Have properties and therefore especially as active ingredients suitable for medicines or foods, with treated pathological conditions or diseases or prevent them from being associated with eryptosis are. Examples of such diseases are, as already mentioned, Sepsis, acute renal failure, anemia, erythropoietin resistance in kidney disease, microcirculation disorders, Shock, arteriosclerosis, thrombosis, diabetic vascular disease, hemolytic uremic syndrome (HUS), thalassemia, Rheumatoid arthritis, glucose-6-phosphate dehydrogenase deficiency and Sickle cell anemia.

ZITATE ENTHALTEN IN DER BESCHREIBUNGQUOTES INCLUDE IN THE DESCRIPTION

Diese Liste der vom Anmelder aufgeführten Dokumente wurde automatisiert erzeugt und ist ausschließlich zur besseren Information des Lesers aufgenommen. Die Liste ist nicht Bestandteil der deutschen Patent- bzw. Gebrauchsmusteranmeldung. Das DPMA übernimmt keinerlei Haftung für etwaige Fehler oder Auslassungen.This list The documents listed by the applicant have been automated generated and is solely for better information recorded by the reader. The list is not part of the German Patent or utility model application. The DPMA takes over no liability for any errors or omissions.

Zitierte Nicht-PatentliteraturCited non-patent literature

  • - Myssina et al.: Inhibition of erythrocyte cation channels by erythropoietin, J Am. Soc. Nephrol., 2003; 14: 2750–2757 [0005] - Myssina et al .: Inhibition of erythrocyte cation channels by erythropoietin, J Am. Soc. Nephrol., 2003; 14: 2750-2757 [0005]
  • - Lang et al.: Cation channels trigger apoptotic death of erythrocytes, cell death and differentiation, 2003; 10(2): 249–256 [0005] Lang et al .: Cation channels trigger apoptotic death of erythrocytes, cell death and differentiation, 2003; 10 (2): 249-256 [0005]
  • - Lang et al.: Inhibition of erythrocyte cation channels and apoptosis by ethylisopropylamiloride, Naunyn Schmiedebergs Arch. Pharmacol., 2003; 367: 391–396 [0005] Lang et al .: Inhibition of erythrocyte cation channels and apoptosis by ethylisopropylamiloride, Naunyn Schmiedebergs Arch. Pharmacol., 2003; 367: 391-396 [0005]
  • - Lang et al.: Inhibition of erythrocyte „apoptosis” by cathecholamines; Naunyn Schmiedebergs Arch. Pharmacol., 2005; 1–8 [0005] Lang et al .: Inhibition of erythrocyte "apoptosis" by cathecholamines; Naunyn Schmiedeberg's Arch. Pharmacol., 2005; 1-8 [0005]
  • - Niemoeller et al.: Adenosine protects against suicidal erythrocyte death, Pflugers Arch. 2007; 454: 427–439 [0005] - Niemoeller et al .: Adenosine protects against suicidal erythrocyte death, Pflugers Arch. 2007; 454: 427-439 [0005]
  • - Kasinathan et al.: Inhibition of eryptosis and intraerythrocytic growth of plasmodium falciparum by flufenamic acid, Naunyn Schmiedebergs Arch. Pharmacol., 2007; 374: 255–264 [0005] Kasinathan et al .: Inhibition of eryptosis and intraerythrocytic growth of plasmodium falciparum by flufenamic acid, Naunyn Schmiedebergs Arch. Pharmacol., 2007; 374: 255-264 [0005]
  • - Nicolay et al.: Inhibition of suicidal erythrocyte death by nitric Oxide, Pflugers Arch. 2008; 456: 293–3005 [0005] Nicolay et al .: Inhibition of suicidal erythrocyte death by nitric oxide, Pflugers Arch. 2008; 456: 293-3005 [0005]
  • - auer et al. (1999), Lehrbuch der pharmazeutischen Technologie, 6. Auflage, Wissenschaftliche Verlagsgesellschaft mbH Stuttgart [0012] - auer et al. (1999), Textbook of Pharmaceutical Technology, 6th Edition, Wissenschaftliche Verlagsgesellschaft mbH Stuttgart [0012]
  • - Rauwe et al. (2006), Handbook of pharmaceutical excipients, 5. Auflage, Pharmaceutical Press and American Pharmacist Association [0012] Rauwe et al. (2006), Handbook of pharmaceutical excipients, 5th Ed., Pharmaceutical Press and American Pharmacist Association [0012]
  • - Lang et al., 2005, Mechanisms of suicidal erythrocyte death, Cell. Physiol. Biochem., 15: 195–202 [0101] Lang et al., 2005, Mechanisms of suicidal erythrocyte death, Cell. Physiol. Biochem., 15: 195-202 [0101]
  • - Klarl et al. 2006, Protein kinase C mediates erythrocyte „programmed cell death” following glucose depletion, Am. J. Physiol. Cell. Physiol. 290: C244–C253 [0102] Klarl et al. 2006, Protein kinase C mediates erythrocyte "programmed cell death" following glucose depletion, Am. J. Physiol. Cell. Physiol. 290: C244-C253 [0102]
  • - Kim et al. 1998, The effect of pyremidine nucleocides and adenosine-induced apoptosis in HL-60 cells, J. Cancer. Res. Clin. Oncol. 124, 471–477 [0102] Kim et al. 1998, The effect of pyrimidic nucleocides and adenosine-induced apoptosis in HL-60 cells, J. Cancer. Res. Clin. Oncol. 124, 471-477 [0102]
  • - Lang et al. 2003, Cation channels trigger apoptotic death of erythrocytes, cell death differ, 10: 249–256 [0103] Lang et al. 2003, Cation channels trigger apoptotic death of erythrocytes, cell death, 10: 249-256 [0103]

Claims (13)

Verwendung eines Wirkstoffes zur Herstellung eines Mittels zur Hemmung und/oder Prophylaxe von Eryptose, dadurch gekennzeichnet, dass der Wirkstoff ausgewählt ist aus der Gruppe bestehend aus Resveratrol, Thymol, Xanthohumol, Vitamin C, Derivate davon, Salze davon und Kombination davon.Use of an active ingredient for the preparation of an agent for the inhibition and / or prophylaxis of eryptosis, characterized in that the active ingredient is selected from the group consisting of resveratrol, thymol, xanthohumol, vitamin C, derivatives thereof, salts thereof and combinations thereof. Verwendung nach Anspruch 1, dadurch gekennzeichnet, dass das Mittel eine pharmazeutische Zusammensetzung oder Zubereitung, vorzugsweise umfassend einen pharmazeutisch verträglichen Trägerstoff, ist.Use according to claim 1, characterized that the agent is a pharmaceutical composition or preparation, preferably comprising a pharmaceutically acceptable Carrier, is. Verwendung nach Anspruch 1 oder 2, dadurch gekennzeichnet, dass das Mittel ein Arzneimittel oder ein Medikament ist.Use according to claim 1 or 2, characterized that the agent is a drug or a drug. Verwendung nach Anspruch 1, dadurch gekennzeichnet, dass es sich bei dem Mittel um ein Lebensmittel, insbesondere Nahrungsmittel, vorzugsweise Nahrungsergänzungsmittel, handelt.Use according to claim 1, characterized that the agent is a food, in particular food, preferably dietary supplement, is. Verwendung nach einem der vorhergehenden Ansprüche, dadurch gekennzeichnet, dass das Mittel für eine Verabreichung ausgebildet ist, die ausgewählt ist aus der Gruppe bestehend aus oral, rektal, parenteral, lokal und transdermal.Use according to one of the preceding claims, characterized in that the means for administration is formed, which is selected from the group consisting from oral, rectal, parenteral, topical and transdermal. Verwendung nach einem der vorhergehenden Ansprüche dadurch gekennzeichnet, dass das Mittel als Pulver, Pellet, Granulat, Tablette, Brausetablette, Kapsel, Dragee, Salbe, Creme, Pflaster, Gel, insbesondere Hydrogel, Suspension, Lösung, Injektionslösung, Tropfen, Saft, Sirup, Aerosol, Spray und/oder Spülung, ausgebildet ist.Use according to one of the preceding claims characterized in that the agent is in powder, pellet, granule, Tablet, effervescent tablet, capsule, dragee, ointment, cream, plaster, Gel, especially hydrogel, suspension, solution, solution for injection, Drops, juice, syrup, aerosol, spray and / or rinse, is trained. Verwendung nach einem der vorhergehenden Ansprüche, dadurch gekennzeichnet, dass das Mittel zur Behandlung und/oder Prophylaxe von Erkrankungen, ausgewählt aus der Gruppe bestehend aus Sepsis, akutem Nierenversagen, Anämie Erythropoetin-Resistenz bei Nierenerkrankungen, Schock, Arteriosklerose, Thrombose, insbesondere bei längeren Flügen, Mikrozirkulationsstörungen, insbesondere bei Diabetes Mellitus, hämolytischurämisches Syndrom (HUS), Thalassämie, rheumatoide Arthritis, Glukose-6-Phosphat-Dehydrogenase-Mangel und Sichelzellanämie, vorgesehen ist.Use according to one of the preceding claims, characterized in that the means for the treatment and / or Prophylaxis of diseases selected from the group consisting of sepsis, acute renal failure, anemia erythropoietin resistance in kidney disease, shock, arteriosclerosis, thrombosis, in particular on longer flights, microcirculation disorders, especially in diabetes mellitus, hemolytic Syndrome (HUS), thalassemia, rheumatoid arthritis, glucose-6-phosphate dehydrogenase deficiency and sickle cell anemia. Verfahren zur Herstellung eines Mittels zur Hemmung von Eryptose, insbesondere nach einem Ansprüche 1 bis 7, umfassend die folgenden Schritte: a) Bereitstellen eines Wirkstoffes, ausgewählt aus der Gruppe bestehend aus Resveratrol, Thymol, Xanthohumol, Vitamin C, Derivate davon, Salze davon und Kombinationen davon, b) Formulieren des Wirkstoffes in einen pharmazeutisch verträglichen Trägerstoff.Process for the preparation of an inhibitor of eryptosis, in particular according to claims 1 to 7, comprising the following steps: a) providing an active substance, selected from the group consisting of resveratrol, thymol, xanthohumol, Vitamin C, derivatives thereof, salts thereof and combinations thereof, b) Formulating the active ingredient in a pharmaceutically acceptable Carrier. Verfahren zur therapeutischen und/oder prophylaktischen Behandlung eines Lebewesens, das von einer Eryptose betroffen ist und/oder bei dem das Risiko einer Eryptose besteht, umfassend die folgenden Schritte: a) Bereitstellen eines Wirkstoffes, ausgewählt aus der Gruppe bestehend aus Resveratrol, Thymol, Xanthohumol Vitamin C, Derivate davon, Salze davon und Kombinationen davon, b) Verabreichen des Wirkstoffes, und c) gegebenenfalls mehrfaches Wiederholen der Schritte a) und b).Method for therapeutic and / or prophylactic Treatment of a living being affected by an eryptosis and / or at risk of erythema, including following steps: a) providing an active ingredient, selected from the group consisting of resveratrol, thymol, xanthohumol vitamin C, derivatives thereof, salts thereof and combinations thereof, b) Administering the active substance, and c) if necessary multiple Repeat steps a) and b). Wirkstoff, ausgewählt aus der Gruppe bestehend aus Resveratrol, Thymol, Xanthohumol, Vitamin C, Derivate davon, Salze davon und Kombinationen davon zur Hemmung und/oder Prophylaxe von Eryptose.Active ingredient selected from the group consisting Resveratrol, thymol, xanthohumol, vitamin C, derivatives thereof, Salts thereof and combinations thereof for inhibition and / or prophylaxis of eryptosis. Wirkstoff nach Anspruch 10, weiter gekennzeichnet durch mindestens eines der Merkmale des kennzeichnenden Teils der Ansprüche 2 bis 7.Active ingredient according to claim 10, further characterized by at least one of the features of the characterizing part of Claims 2 to 7. Mittel zur Hemmung und/oder Prophylaxe von Eryptose, umfassend einen Wirkstoff, ausgewählt aus der Gruppe bestehend aus Resveratrol, Thymol, Xanthohumol, Vitamin C, Derivate davon, Salze davon und Kombinationen davon, und vorzugsweise einen pharmazeutisch verträglichen Trägerstoff.Agent for the inhibition and / or prophylaxis of eryptosis, comprising an active ingredient selected from the group consisting from resveratrol, thymol, xanthohumol, vitamin C, derivatives thereof, salts and combinations thereof, and preferably a pharmaceutical compatible carrier. Mittel nach Anspruch 12, weiter gekennzeichnet durch mindestens eines der Merkmale des kennzeichnenden Teils der Ansprüche 2 bis 7.Means according to claim 12, further characterized by at least one of the features of the characterizing part of the claims 2 to 7.
DE102009015917A 2009-03-13 2009-03-25 Use of an active agent comprising resveratrol, thymol, xanthohumol or vitamin C for inhibition and/or prophylaxis of e.g. eryptosis, acute renal failure, anemia, shock, atherosclerosis, thrombosis, diabetes mellitus and sickle cell anemia Withdrawn DE102009015917A1 (en)

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US8680053B2 (en) 2008-07-09 2014-03-25 Quercegen Pharmaceuticals Llc Improving renal function with quercetin-containing compositions
WO2018146643A1 (en) * 2017-02-13 2018-08-16 Evolva Sa Nature-identical supplements to improve the health and performance of animals
WO2020212882A1 (en) * 2019-04-17 2020-10-22 Bioxan Spółka Z Organiczoną Odpowiedzialnością A preparation comprising xanthohumol and use of xanthohumol

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Title
auer et al. (1999), Lehrbuch der pharmazeutischen Technologie, 6. Auflage, Wissenschaftliche Verlagsgesellschaft mbH Stuttgart
Kasinathan et al.: Inhibition of eryptosis and intraerythrocytic growth of plasmodium falciparum by flufenamic acid, Naunyn Schmiedebergs Arch. Pharmacol., 2007; 374: 255-264
Kim et al. 1998, The effect of pyremidine nucleocides and adenosine-induced apoptosis in HL-60 cells, J. Cancer. Res. Clin. Oncol. 124, 471-477
Klarl et al. 2006, Protein kinase C mediates erythrocyte "programmed cell death" following glucose depletion, Am. J. Physiol. Cell. Physiol. 290: C244-C253
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Lang et al., 2005, Mechanisms of suicidal erythrocyte death, Cell. Physiol. Biochem., 15: 195-202
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Myssina et al.: Inhibition of erythrocyte cation channels by erythropoietin, J Am. Soc. Nephrol., 2003; 14: 2750-2757
Nicolay et al.: Inhibition of suicidal erythrocyte death by nitric Oxide, Pflugers Arch. 2008; 456: 293-3005
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Rauwe et al. (2006), Handbook of pharmaceutical excipients, 5. Auflage, Pharmaceutical Press and American Pharmacist Association

Cited By (3)

* Cited by examiner, † Cited by third party
Publication number Priority date Publication date Assignee Title
US8680053B2 (en) 2008-07-09 2014-03-25 Quercegen Pharmaceuticals Llc Improving renal function with quercetin-containing compositions
WO2018146643A1 (en) * 2017-02-13 2018-08-16 Evolva Sa Nature-identical supplements to improve the health and performance of animals
WO2020212882A1 (en) * 2019-04-17 2020-10-22 Bioxan Spółka Z Organiczoną Odpowiedzialnością A preparation comprising xanthohumol and use of xanthohumol

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