WO2005032431A1 - Zervikale zwischenwirbelprothese - Google Patents

Zervikale zwischenwirbelprothese Download PDF

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Publication number
WO2005032431A1
WO2005032431A1 PCT/EP2004/009089 EP2004009089W WO2005032431A1 WO 2005032431 A1 WO2005032431 A1 WO 2005032431A1 EP 2004009089 W EP2004009089 W EP 2004009089W WO 2005032431 A1 WO2005032431 A1 WO 2005032431A1
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WO
WIPO (PCT)
Prior art keywords
sliding surface
cover plate
edge
main plane
prosthesis
Prior art date
Application number
PCT/EP2004/009089
Other languages
English (en)
French (fr)
Inventor
Helmut Link
Arnold Keller
Paul C. Mcafee
Original Assignee
Cervitech, Inc.
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Filing date
Publication date
Application filed by Cervitech, Inc. filed Critical Cervitech, Inc.
Publication of WO2005032431A1 publication Critical patent/WO2005032431A1/de

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Classifications

    • AHUMAN NECESSITIES
    • A61MEDICAL OR VETERINARY SCIENCE; HYGIENE
    • A61FFILTERS IMPLANTABLE INTO BLOOD VESSELS; PROSTHESES; DEVICES PROVIDING PATENCY TO, OR PREVENTING COLLAPSING OF, TUBULAR STRUCTURES OF THE BODY, e.g. STENTS; ORTHOPAEDIC, NURSING OR CONTRACEPTIVE DEVICES; FOMENTATION; TREATMENT OR PROTECTION OF EYES OR EARS; BANDAGES, DRESSINGS OR ABSORBENT PADS; FIRST-AID KITS
    • A61F2/00Filters implantable into blood vessels; Prostheses, i.e. artificial substitutes or replacements for parts of the body; Appliances for connecting them with the body; Devices providing patency to, or preventing collapsing of, tubular structures of the body, e.g. stents
    • A61F2/02Prostheses implantable into the body
    • A61F2/30Joints
    • A61F2/44Joints for the spine, e.g. vertebrae, spinal discs
    • A61F2/442Intervertebral or spinal discs, e.g. resilient
    • A61F2/4425Intervertebral or spinal discs, e.g. resilient made of articulated components
    • AHUMAN NECESSITIES
    • A61MEDICAL OR VETERINARY SCIENCE; HYGIENE
    • A61FFILTERS IMPLANTABLE INTO BLOOD VESSELS; PROSTHESES; DEVICES PROVIDING PATENCY TO, OR PREVENTING COLLAPSING OF, TUBULAR STRUCTURES OF THE BODY, e.g. STENTS; ORTHOPAEDIC, NURSING OR CONTRACEPTIVE DEVICES; FOMENTATION; TREATMENT OR PROTECTION OF EYES OR EARS; BANDAGES, DRESSINGS OR ABSORBENT PADS; FIRST-AID KITS
    • A61F2/00Filters implantable into blood vessels; Prostheses, i.e. artificial substitutes or replacements for parts of the body; Appliances for connecting them with the body; Devices providing patency to, or preventing collapsing of, tubular structures of the body, e.g. stents
    • A61F2/02Prostheses implantable into the body
    • A61F2/30Joints
    • A61F2002/30001Additional features of subject-matter classified in A61F2/28, A61F2/30 and subgroups thereof
    • A61F2002/30316The prosthesis having different structural features at different locations within the same prosthesis; Connections between prosthetic parts; Special structural features of bone or joint prostheses not otherwise provided for
    • A61F2002/30329Connections or couplings between prosthetic parts, e.g. between modular parts; Connecting elements
    • A61F2002/30383Connections or couplings between prosthetic parts, e.g. between modular parts; Connecting elements made by laterally inserting a protrusion, e.g. a rib into a complementarily-shaped groove
    • AHUMAN NECESSITIES
    • A61MEDICAL OR VETERINARY SCIENCE; HYGIENE
    • A61FFILTERS IMPLANTABLE INTO BLOOD VESSELS; PROSTHESES; DEVICES PROVIDING PATENCY TO, OR PREVENTING COLLAPSING OF, TUBULAR STRUCTURES OF THE BODY, e.g. STENTS; ORTHOPAEDIC, NURSING OR CONTRACEPTIVE DEVICES; FOMENTATION; TREATMENT OR PROTECTION OF EYES OR EARS; BANDAGES, DRESSINGS OR ABSORBENT PADS; FIRST-AID KITS
    • A61F2/00Filters implantable into blood vessels; Prostheses, i.e. artificial substitutes or replacements for parts of the body; Appliances for connecting them with the body; Devices providing patency to, or preventing collapsing of, tubular structures of the body, e.g. stents
    • A61F2/02Prostheses implantable into the body
    • A61F2/30Joints
    • A61F2002/30001Additional features of subject-matter classified in A61F2/28, A61F2/30 and subgroups thereof
    • A61F2002/30316The prosthesis having different structural features at different locations within the same prosthesis; Connections between prosthetic parts; Special structural features of bone or joint prostheses not otherwise provided for
    • A61F2002/30329Connections or couplings between prosthetic parts, e.g. between modular parts; Connecting elements
    • A61F2002/30476Connections or couplings between prosthetic parts, e.g. between modular parts; Connecting elements locked by an additional locking mechanism
    • A61F2002/30517Connections or couplings between prosthetic parts, e.g. between modular parts; Connecting elements locked by an additional locking mechanism using a locking plate
    • AHUMAN NECESSITIES
    • A61MEDICAL OR VETERINARY SCIENCE; HYGIENE
    • A61FFILTERS IMPLANTABLE INTO BLOOD VESSELS; PROSTHESES; DEVICES PROVIDING PATENCY TO, OR PREVENTING COLLAPSING OF, TUBULAR STRUCTURES OF THE BODY, e.g. STENTS; ORTHOPAEDIC, NURSING OR CONTRACEPTIVE DEVICES; FOMENTATION; TREATMENT OR PROTECTION OF EYES OR EARS; BANDAGES, DRESSINGS OR ABSORBENT PADS; FIRST-AID KITS
    • A61F2/00Filters implantable into blood vessels; Prostheses, i.e. artificial substitutes or replacements for parts of the body; Appliances for connecting them with the body; Devices providing patency to, or preventing collapsing of, tubular structures of the body, e.g. stents
    • A61F2/02Prostheses implantable into the body
    • A61F2/30Joints
    • A61F2002/30001Additional features of subject-matter classified in A61F2/28, A61F2/30 and subgroups thereof
    • A61F2002/30316The prosthesis having different structural features at different locations within the same prosthesis; Connections between prosthetic parts; Special structural features of bone or joint prostheses not otherwise provided for
    • A61F2002/30535Special structural features of bone or joint prostheses not otherwise provided for
    • A61F2002/30576Special structural features of bone or joint prostheses not otherwise provided for with extending fixation tabs
    • AHUMAN NECESSITIES
    • A61MEDICAL OR VETERINARY SCIENCE; HYGIENE
    • A61FFILTERS IMPLANTABLE INTO BLOOD VESSELS; PROSTHESES; DEVICES PROVIDING PATENCY TO, OR PREVENTING COLLAPSING OF, TUBULAR STRUCTURES OF THE BODY, e.g. STENTS; ORTHOPAEDIC, NURSING OR CONTRACEPTIVE DEVICES; FOMENTATION; TREATMENT OR PROTECTION OF EYES OR EARS; BANDAGES, DRESSINGS OR ABSORBENT PADS; FIRST-AID KITS
    • A61F2/00Filters implantable into blood vessels; Prostheses, i.e. artificial substitutes or replacements for parts of the body; Appliances for connecting them with the body; Devices providing patency to, or preventing collapsing of, tubular structures of the body, e.g. stents
    • A61F2/02Prostheses implantable into the body
    • A61F2/30Joints
    • A61F2002/30001Additional features of subject-matter classified in A61F2/28, A61F2/30 and subgroups thereof
    • A61F2002/30621Features concerning the anatomical functioning or articulation of the prosthetic joint
    • A61F2002/30649Ball-and-socket joints
    • A61F2002/3065Details of the ball-shaped head
    • AHUMAN NECESSITIES
    • A61MEDICAL OR VETERINARY SCIENCE; HYGIENE
    • A61FFILTERS IMPLANTABLE INTO BLOOD VESSELS; PROSTHESES; DEVICES PROVIDING PATENCY TO, OR PREVENTING COLLAPSING OF, TUBULAR STRUCTURES OF THE BODY, e.g. STENTS; ORTHOPAEDIC, NURSING OR CONTRACEPTIVE DEVICES; FOMENTATION; TREATMENT OR PROTECTION OF EYES OR EARS; BANDAGES, DRESSINGS OR ABSORBENT PADS; FIRST-AID KITS
    • A61F2/00Filters implantable into blood vessels; Prostheses, i.e. artificial substitutes or replacements for parts of the body; Appliances for connecting them with the body; Devices providing patency to, or preventing collapsing of, tubular structures of the body, e.g. stents
    • A61F2/02Prostheses implantable into the body
    • A61F2/30Joints
    • A61F2002/30001Additional features of subject-matter classified in A61F2/28, A61F2/30 and subgroups thereof
    • A61F2002/30621Features concerning the anatomical functioning or articulation of the prosthetic joint
    • A61F2002/30649Ball-and-socket joints
    • A61F2002/30654Details of the concave socket
    • AHUMAN NECESSITIES
    • A61MEDICAL OR VETERINARY SCIENCE; HYGIENE
    • A61FFILTERS IMPLANTABLE INTO BLOOD VESSELS; PROSTHESES; DEVICES PROVIDING PATENCY TO, OR PREVENTING COLLAPSING OF, TUBULAR STRUCTURES OF THE BODY, e.g. STENTS; ORTHOPAEDIC, NURSING OR CONTRACEPTIVE DEVICES; FOMENTATION; TREATMENT OR PROTECTION OF EYES OR EARS; BANDAGES, DRESSINGS OR ABSORBENT PADS; FIRST-AID KITS
    • A61F2/00Filters implantable into blood vessels; Prostheses, i.e. artificial substitutes or replacements for parts of the body; Appliances for connecting them with the body; Devices providing patency to, or preventing collapsing of, tubular structures of the body, e.g. stents
    • A61F2/02Prostheses implantable into the body
    • A61F2/30Joints
    • A61F2/30767Special external or bone-contacting surface, e.g. coating for improving bone ingrowth
    • A61F2/30771Special external or bone-contacting surface, e.g. coating for improving bone ingrowth applied in original prostheses, e.g. holes or grooves
    • A61F2002/30904Special external or bone-contacting surface, e.g. coating for improving bone ingrowth applied in original prostheses, e.g. holes or grooves serrated profile, i.e. saw-toothed
    • AHUMAN NECESSITIES
    • A61MEDICAL OR VETERINARY SCIENCE; HYGIENE
    • A61FFILTERS IMPLANTABLE INTO BLOOD VESSELS; PROSTHESES; DEVICES PROVIDING PATENCY TO, OR PREVENTING COLLAPSING OF, TUBULAR STRUCTURES OF THE BODY, e.g. STENTS; ORTHOPAEDIC, NURSING OR CONTRACEPTIVE DEVICES; FOMENTATION; TREATMENT OR PROTECTION OF EYES OR EARS; BANDAGES, DRESSINGS OR ABSORBENT PADS; FIRST-AID KITS
    • A61F2/00Filters implantable into blood vessels; Prostheses, i.e. artificial substitutes or replacements for parts of the body; Appliances for connecting them with the body; Devices providing patency to, or preventing collapsing of, tubular structures of the body, e.g. stents
    • A61F2/02Prostheses implantable into the body
    • A61F2/30Joints
    • A61F2/44Joints for the spine, e.g. vertebrae, spinal discs
    • A61F2/442Intervertebral or spinal discs, e.g. resilient
    • A61F2/4425Intervertebral or spinal discs, e.g. resilient made of articulated components
    • A61F2002/443Intervertebral or spinal discs, e.g. resilient made of articulated components having two transversal endplates and at least one intermediate component
    • AHUMAN NECESSITIES
    • A61MEDICAL OR VETERINARY SCIENCE; HYGIENE
    • A61FFILTERS IMPLANTABLE INTO BLOOD VESSELS; PROSTHESES; DEVICES PROVIDING PATENCY TO, OR PREVENTING COLLAPSING OF, TUBULAR STRUCTURES OF THE BODY, e.g. STENTS; ORTHOPAEDIC, NURSING OR CONTRACEPTIVE DEVICES; FOMENTATION; TREATMENT OR PROTECTION OF EYES OR EARS; BANDAGES, DRESSINGS OR ABSORBENT PADS; FIRST-AID KITS
    • A61F2220/00Fixations or connections for prostheses classified in groups A61F2/00 - A61F2/26 or A61F2/82 or A61F9/00 or A61F11/00 or subgroups thereof
    • A61F2220/0025Connections or couplings between prosthetic parts, e.g. between modular parts; Connecting elements
    • AHUMAN NECESSITIES
    • A61MEDICAL OR VETERINARY SCIENCE; HYGIENE
    • A61FFILTERS IMPLANTABLE INTO BLOOD VESSELS; PROSTHESES; DEVICES PROVIDING PATENCY TO, OR PREVENTING COLLAPSING OF, TUBULAR STRUCTURES OF THE BODY, e.g. STENTS; ORTHOPAEDIC, NURSING OR CONTRACEPTIVE DEVICES; FOMENTATION; TREATMENT OR PROTECTION OF EYES OR EARS; BANDAGES, DRESSINGS OR ABSORBENT PADS; FIRST-AID KITS
    • A61F2310/00Prostheses classified in A61F2/28 or A61F2/30 - A61F2/44 being constructed from or coated with a particular material
    • A61F2310/00005The prosthesis being constructed from a particular material
    • A61F2310/00011Metals or alloys
    • AHUMAN NECESSITIES
    • A61MEDICAL OR VETERINARY SCIENCE; HYGIENE
    • A61FFILTERS IMPLANTABLE INTO BLOOD VESSELS; PROSTHESES; DEVICES PROVIDING PATENCY TO, OR PREVENTING COLLAPSING OF, TUBULAR STRUCTURES OF THE BODY, e.g. STENTS; ORTHOPAEDIC, NURSING OR CONTRACEPTIVE DEVICES; FOMENTATION; TREATMENT OR PROTECTION OF EYES OR EARS; BANDAGES, DRESSINGS OR ABSORBENT PADS; FIRST-AID KITS
    • A61F2310/00Prostheses classified in A61F2/28 or A61F2/30 - A61F2/44 being constructed from or coated with a particular material
    • A61F2310/00005The prosthesis being constructed from a particular material
    • A61F2310/00179Ceramics or ceramic-like structures

Definitions

  • Intervertebral prostheses are used to replace the intervertebral disc between two vertebral bodies. They are inserted between the base plates of these vertebral bodies, which may be formed by milling.
  • the invention relates to the type of intervertebral prosthesis which has a lower cover plate which has a fastening surface to be connected to the base plate of a lower vertebral body.
  • This mounting surface is generally flat and defines the main plane of the prosthesis. Even if the fastening surface is not flat, it can easily be seen from it how the main plane of the prosthesis runs, namely parallel to its main extension and perpendicular to the direction of force transmission.
  • the prosthesis type also includes an upper cover plate, which is to be connected to the base plate of the upper vertebral body, and a sliding joint, which is formed by an upper, convex sliding surface and an upper, concave sliding surface.
  • the upper concave slide surface is generally provided on the upper cover plate, while the lower slide surface is formed by the upper side of a prosthesis core made of lubricious plastic such as polyethylene, which can be firmly connected to the lower cover plate.
  • the sliding surfaces are essentially of the same complementary design, generally spherical. In the sagittal section, they form an upward curve. If the two sliding surfaces move against each other, the associated parts of the prosthesis and the associated vertebral bodies describe a circular motion. tion in relation to each other, whose center coincides with the center of curvature of the two sliding surfaces. This is similar to the relative movement that occurs between two vertebral bodies in the healthy state during the movement of the neck.
  • the invention has for its object to adjust the relative movement of the vertebral bodies made possible by the prosthesis even closer to the natural movement pattern.
  • the lower base of the cervical vertebrae is delimited at the ventral edge by a lip-shaped, protruding bone protrusion. This must be removed to make the intervertebral space accessible for the insertion of the prosthesis.
  • the invention has recognized that this bone edge plays a not insignificant role for the natural movement conditions.
  • the invention consists in transferring this bone projection to the prosthetic replica. This is achieved according to the invention in that the sliding surfaces are tilted a little forwards and downwards with respect to the main plane of the respective cover plate. As a result, the ventral edge of the upper sliding surface is lower than its dorsal edge.
  • the main plane is to be understood as the plane that runs in the direction of the main extent of a cover plate and transversely to the load transmission direction.
  • the height difference on the upper sliding surface is related to the upper main level and the height difference on the lower sliding surface is related to the lower main level.
  • the height difference between the two edges of a sliding surface is at least 3% of the AP extension of this sliding surface, preferably about 5%.
  • the difference is expediently of the order of 5 ° and should be at least 3 °. This angle is related to one of the two main planes mentioned, namely for the upper sliding surface on the upper main plane and for the lower sliding surface on the lower main plane.
  • the highest point of the lower gliding surface is therefore no longer in the middle between the ventral and dorsal boundary of this surface in the sagittal section, but posterior to this AP center.
  • the highest point of the lower sliding surface is the point that is furthest away from the main plane.
  • the amount of dorsal displacement of the highest point of the sliding surfaces from the AP center is preferably more than 5% of their total AP extension.
  • the AP center means the point of equal distance from the anterior and posterior boundary of this sliding surface.
  • the extent of the shift is preferably 8 to 12%.
  • FIG. 1 a side view of two cervical vertebrae
  • FIG. 2 the view of the same vertebrae, partially sectioned with inserted intervertebral prosthesis
  • FIG. 3 the sagittal section of the prosthesis on a larger scale.
  • a lower vertebral body 1 and an upper vertebral body 2 enclose an intervertebral space 3, which is taken up by the intervertebral disc in the natural state.
  • the intervertebral space 3 is delimited by the base plates 4 and 5 of the two vertebral bodies.
  • the upper vertebral body 2 forms a lip-like projection 6 projecting downwards. If an intervertebral prosthesis is to be used, the remnants of the intervertebral disc 3 are removed from the intervertebral space and the opposing surfaces of the vertebral bodies 1, 2 become suitable processed the prosthesis to be used. The lip-like projection 6 is removed.
  • the state after the insertion of an intervertebral prosthesis is shown in FIG. 2.
  • the prosthesis consists of a lower cover plate 11 and an upper cover plate 12 as well as a sliding core 13 which on the lower cover plate 11 has edges 14 running around on three sides and one on the fourth side Slider 15 is held.
  • the sliding core 13 which consists of low-friction material such as polyethylene or ceramic
  • the upper cover plate 12 which is made of metal or ceramic, for example stands, form complementary interacting spherical sliding surfaces 16 which are curved upwards.
  • the cover plates are preferably made of metal.
  • the lower cover plate has a toothed fastening surface 21 which is approximately flat. This defines the main level 22 of the prosthesis.
  • the upper cover plate 12 has an essentially flat, toothed fastening surface 23 which defines the main plane 24, which in the normal state is parallel to the main plane 22.
  • the normal state does not have to be identical to the implanted state, because in the implanted state the relative position of the prosthesis parts can differ depending on the head position.
  • the lower sliding surface 25 formed by the sliding core 13 is convex upwards, while the complementarily identical upper sliding surface 26, which is formed by the upper cover plate 12, is correspondingly concave.
  • the upper and lower cover plates 11, 12 have upward and downward projecting ledges 27 on the ventral edge, which - as can be seen in FIG. 2 - are embedded in artificially produced cutouts of the vertebral bodies, so that the prosthesis hardly or not at all protrudes over the vertebral bodies 1, 2 on the ventral side.
  • the strips 27 prevent the prosthesis parts from moving in relation to the vertebral bodies 1, 2 in the posterior direction.
  • the sliding core 13 and the cover plates 11, 12 have an AP length 28. This results in an AP center 29 of the sliding surfaces 25, 26.
  • the highest point of the sliding surfaces, indicated by the arrow 30, is arranged further back, namely offset posteriorly by the distance 31. The offset amounts to approximately 8% of the AP length 28.
  • This reinforcement also has the consequence that the tangent 40 placed in the sagittal plane in the immediate vicinity of the edge 35 on the sliding surface 26 forms an angle 41 with the main plane 24 which is somewhat steeper than the angle 42 which the corresponding tangent forms of the rear edge 36 with the main plane 24.
  • the difference is expediently on the order of 4 to 8 degrees.

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  • Health & Medical Sciences (AREA)
  • Engineering & Computer Science (AREA)
  • Biomedical Technology (AREA)
  • Neurology (AREA)
  • Orthopedic Medicine & Surgery (AREA)
  • Cardiology (AREA)
  • Oral & Maxillofacial Surgery (AREA)
  • Transplantation (AREA)
  • Heart & Thoracic Surgery (AREA)
  • Vascular Medicine (AREA)
  • Life Sciences & Earth Sciences (AREA)
  • Animal Behavior & Ethology (AREA)
  • General Health & Medical Sciences (AREA)
  • Public Health (AREA)
  • Veterinary Medicine (AREA)
  • Prostheses (AREA)

Abstract

Zervikale Zwischenwirbelprothese mit einer unteren Deckplatte (11), einer oberen Deckplatte (12) und einem dazwischen befindlichen Gleitgelenk (25, 26), das von einer unteren konvexen (25) und einer oberen konkaven Gleitfläche (26) gebildet ist. Die Erfindung erreicht eine prothetische Nachbildung des lippenartigen. knöchernden Vorsprungs am ventralen Rand des oberen Wirbelkörpers dadurch, dass der ventrale Rand (35) der oberen Gleitfläche (26) nach unten verschoben wird und somit tiefer liegt als der dorsale Rand. Dasselbe gilt für die untere Gleitfläche (25). Durch die Versetzung wird der zugehörige Tangentenwinkel (41) am vorderen Rand (35) steiler als der Tangentenwinkel (42) am hinteren Rand. Der höchste Punkt (30) der beiden Gleitflächen in bezug auf die Hauptebenen (22, 24) liegt gegenüber der AP-Mitte (29) posterior versetzt. Die prothetisch nachgebildeten Formen und Bewegungsverhältnisse werden dem natürlichen Vorbild dadurch stärker angenähert.

Description

Zervikale Zwischenwirbelprothese
Zwischenwirbelprothesen dienen zum Ersatz der Bandscheibe zwischen zwei Wirbelkörpern. Sie werden zwischen die gegebenenfalls durch Fräsen geformten Grundplatten dieser Wirbelkörper eingesetzt. Die Erfindung bezieht sich auf denjenigen Typ von Zwischenwirbelprothesen, der eine untere Deckplatte aufweist, die eine mit der Grundplatte eines unteren Wirbelkörpers zu verbindende Befestigungsfläche hat. Diese Befestigungsfläche ist im allgemeinen eben und definiert die Haupt-ebene der Prothese. Auch wenn die Befestigungsfläche nicht eben ist, ist leicht an ihr erkennbar, wie die Hauptebene der Prothese verläuft, nämlich parallel zu ihrer Haupterstreckung und lotrecht zur Kraftübertragungsrichtung. Der Prothesentyp enthält ferner eine obere Deckplatte, die mit der Grundplatte des oberen Wirbelkörpers zu verbinden ist, sowie ein Gleitgelenk, das von einer oberen, konvexen Gleitfläche und einer oberen, konkaven Gleitfläche gebildet ist. Die obere konkave Gleitfläche ist im allgemeinen an der oberen Deckplatte vorgesehen, während die untere Gleitfläche von der Oberseite eines aus gleitfähigem Kunststoff wie Polyethylen bestehenden Prothesenkern gebildet ist, der mit der unteren Deckplatte fest verbunden sein kann. Die Gleitflächen sind im wesentlichen komplementär gleich ausgebildet, und zwar in der Regel sphärisch. Im Sagittalschnitt bilden sie eine nach oben gewölbte Kurve. Wenn sich die beiden Gleitflächen gegeneinander verschieben, beschreiben die ihnen zugehörigen Teile der Prothese und auch die damit verbundenen Wirbelkörper eine Kreisbewe- gung im Verhältnis zueinander, deren Mittelpunkt übereinstimmt mit dem Krümmungsmittelpunkt der beiden Gleitflächen. Dies ist ähnlich der Relativbewegung, die zwischen zwei Wirbelkörpern im gesunden Zustand bei der Bewegung des Halses auftritt.
Der Erfindung liegt die Aufgabe zugrunde, die von der Prothese ermöglichte Relativbewegung der Wirbelkörper zueinander noch näher dem natürlichen Bewegungsmuster anzugleichen.
Die untere Grundfläche der Halswirbelkörper wird am ventralen Rand durch einen lippenförmigen, nach unten ragenden Knochenvor- sprung begrenzt. Dieser muß entfernt werden, um den Wirbelzwischenraum für das Einsetzen der Prothese zugänglich zu machen. Jedoch hat die Erfindung erkannt, daß dieser Knochenrand für die natürlichen Bewegungsverhältnisse eine nicht unbedeutende Rolle spielt. Die Erfindung besteht - allgemein gesprochen - darin, diesen Knochenvorsprung auf die prothetische Nachbildung zu ü- bertragen. Dies gelingt erfindungsgemäß dadurch, daß die Gleitflächen in bezug auf die Hauptebene der jeweiligen Deckplatte ein wenig nach vorne, unten gekippt werden. Das hat zur Folge, daß der ventrale Rand der oberen Gleitfläche tiefer liegt als ihr dorsaler Rand. Unter der Hauptebene ist diejenige Ebene zu verstehen, die in der Richtung der Haupterstreckung einer Deckplatte und quer zur Lastübertragungsrichtung verläuft. Der Höhenunterschied an der oberen Gleitfläche wird auf die obere Hauptebene bezogen und der Höhenunterschied an der unteren Gleitfläche auf die untere Hauptebene. Bezogen auf diese Haupt- ebenen beträgt der Höhenunterschied zwischen den beiden Rändern einer Gleitfläche wenigstens 3 % der AP-Erstreckung dieser Gleitfläche, vorzugsweise etwa 5 %. Durch die Verkippung der beiden Gleitflächen werden diese nahe ihrem ventralen Rand steiler als am dorsalen Rand. Der Unterschied liegt zweckmäßigerweise in der Größenordnung von 5° und sollte mindestens 3° betragen. Bezogen wird dieser Winkel auf je eine der beiden genannten Hauptebenen, nämlich für die oberen Gleitfläche auf die obere Hauptebene und für die untere Gleit- fläche auf die untere Hauptebene.
Durch die Verkippung der Gleitflächen wandert deren höchster Punkt ein wenig nach hinten. Der höchste Punkt der unteren Gleitfläche liegt demzufolge nicht mehr in der Mitte zwischen der ventralen und dorsalen Begrenzung dieser Fläche im Sagit- talschnitt, sondern posterior von dieser AP-Mitte. Unter dem höchsten Punkt der unteren Gleitfläche ist dabei derjenige Punkt zu verstehen, der am weitesten von der Hauptebene entfernt ist. Entsprechendes gilt für die obere Gleitfläche in bezug auf die obere Hauptebene. Das Ausmaß der dorsalen Verschiebung des höchsten Punkts der Gleitflächen gegenüber der AP-Mitte beträgt vorzugsweise mehr als 5 % ihrer gesamten AP-Erstreckung. Unter der AP-Mitte versteht man dabei den Punkt gleichen Abstands von der anterioren und posterioren Begrenzung dieser Gleitfläche. Vorzugsweise liegt das Ausmaß der Verschiebung bei 8 bis 12 %.
Durch die vorgenannten Maßnahmen wird der in der oberen Deckplatte im Sagittalschnitt vor der oberen Gleitfläche liegende Querschnittsteil betont. Die stärkere Ausprägung dieses Prothesenteils macht ihn nicht nur dem ventralen, lippenartigen Knochenvorsprung ähnlicher, sondern hat auch zur Folge, daß die von der Prothese ermöglichte Relativbewegung der Wirbelkörper dem natürlichen Bewegungsmuster näher kommt. Die Erfindung wird im folgenden näher unter Bezugnahme auf die Zeichnung erläutert, die ein vorteilhaftes Ausführungsbeispiel veranschaulicht. Es zeigen:
Fig. 1 eine Seitenansicht zweier Halswirbel, Fig. 2 die Ansicht derselben Wirbel, teilweise geschnitten mit eingesetzter Zwischenwirbel- prothese, Fig. 3 den Sagittalschnitt der Prothese in größerem Maßstab.
Gemäß Fig. 1 schließen ein unterer Wirbelkörper 1 und ein oberer Wirbelkörper 2 einen Zwischenwirbelraum 3 ein, der im natürlichen Zustand von der Bandscheibe eingenommen wird. Der Zwischenwirbelraum 3 wird von den Grundplatten 4 bzw. 5 der beiden Wirbelkörper begrenzt. Am ventralen Rand bildet der obere Wirbelkörper 2 einen nach unten vorspringenden, lippenartigen Vorsprung 6. Wenn eine Zwischenwirbelprothese eingesetzt werden soll, werden die Reste der Bandscheibe 3 aus den Zwischenwirbel- räum entfernt und werden die einander gegenüber stehenden Flächen der Wirbelkörper 1, 2 passend zu der einzusetzenden Prothese bearbeitet. Der lippenartige Vorsprung 6 wird dabei entfernt.
Den Zustand nach dem Einsetzen einer Zwischenwirbelprothese zeigt Fig. 2. Die Prothese besteht aus einer unteren Deckplatte 11 und einer oberen Deckplatte 12 sowie einem Gleitkern 13, der an der unteren Deckplatte 11 durch an drei Seiten umlaufende Ränder 14 und an der vierten Seite durch einen Schieber 15 gehaltenen ist. Wegen Einzelheiten wird auf die Patentanmeldung USA 10/356,711 verwiesen. Der Gleitkern 13, der aus gleitgünstigem Material wie Polyethylen oder Keramik besteht, und die obere Deckplatte 12, die beispielsweise aus Metall oder Keramik be- steht, bilden komplementär zusammenwirkende, sphärische Gleit- flächen 16, die nach oben gewölbt sind. Die Deckplatten bestehen vorzugsweise aus Metall.
Einzelheiten der Prothese werden nun unter Bezugnahme auf Fig. 3 beschrieben, die gegenüber den natürlichen Verhältnissen stark vergrößert ist. Die untere Deckplatte weist eine gezahnte Befes- tigungsflache 21 auf, die etwa eben ist. Dadurch wird die Haupt- ebene 22 der Prothese definiert. Ebenso weist die obere Deckplatte 12 eine im wesentlichen ebene, gezahnte Befestigungsfläche 23 auf, die die Hauptebene 24 definiert, die im Normalzustand zu der Hauptebene 22 parallel ist. Der Normalzustand muß nicht identisch sein mit dem implantierten Zustand, weil im implantierten Zustand die jeweilige Relativlage der Prothesenteile je nach KopfStellung unterschiedlich sein kann.
Die von dem Gleitkern 13 gebildete untere Gleitfläche 25 ist nach oben konvex, während die komplementär gleich ausgebildete obere Gleitfläche 26, die von der oberen Deckplatte 12 gebildet wird, entsprechend konkav ist.
Die obere und untere Deckplatte 11, 12 weisen am ventralen Rand nach oben bzw. unten gerichtete, vorspringende Leisten 27 auf, die - wie man in Fig. 2 sieht - in künstlich hergestellte Ausschnitte der Wirbelkörper eingelassen sind, so daß die Prothese nicht oder kaum auf der ventralen Seite über die Wirbelkörper 1, 2 vorsteht. Die Leisten 27 hindern die Prothesenteile daran, sich im Verhältnis zu den Wirbelkörpern 1, 2 in posteriorer Richtung zu verschieben. Der Gleitkern 13 und die Deckplatten 11, 12 haben eine AP-Länge 28. Daraus ergibt sich eine AP-Mitte 29 der Gleitflächen 25, 26. Wie man in Fig. 3 leicht erkennt, ist die durch den Pfeil 30 bezeichnete höchste Stelle der Gleitflächen weiter hinten angeordnet, nämlich um die Strecke 31 posterior versetzt. Der Versatz beläuft sich auf etwa 8% der AP-Länge 28. Damit verbunden ist, daß die vordere Kante 35 der Gleitflächen 25, 26 tiefer liegt als ihre hintere Kante 36. Die Höhendifferenz 37 beträgt, lotrecht zur Hauptebene 22 bzw. 24 gemessen, etwa 5% der AP-Länge 28. Daraus ergibt sich eine Verstärkung des ventral von der Gleitfläche 26 gelegenen Teils 38 der oberen Deckplatte 12. Dies entspricht dem lippenartigen Vorsprung 6 des oberen Wirbelkörpers in Fig. 1.
Diese Verstärkung hat auch zur Folge, daß die in der Sagittale- bene in unmittelbarer Nähe der Kante 35 an die Gleitfläche 26 gelegte Tangente 40 einen Winkel 41 mit der Hauptebene 24 einschließt, der etwas steiler ist als der Winkel 42, den die entsprechende Tangente bei der hinteren Kante 36 mit der Hauptebene 24 einschließt. Dasselbe gilt gegenüber der Hauptebene 22. Der Unterschied liegt zweckmäßigerweise in der Größenordnung von 4 bis 8 Grad.

Claims

Patentansprüche
1. Zervikale Zwischenwirbelprothese mit einer unteren Deckplatte (11) und einer oberen Deckplatte (12) , deren mit der Grundplatte (5) eines oberen Wirbelkörpers (2) zu verbindende Befestigungsfläche (23) eine obere Hauptebene (24) der Prothese definiert, sowie einem zwischen der unteren und oberen Deckplatte befindlichen Gleitgelenk, das von einer unteren konvexen (25) und einer oberen konkaven Gleitfläche (26) gebildet ist, dadurch gekennzeichnet, daß der ventrale Rand (35) der oberen Gleitfläche (26) bezogen auf die obere Hauptebene tiefer liegt als ihr dorsaler Rand (36) .
2. Zervikale Zwischenwirbelprothese mit einer unteren Deckplatte (11) , deren mit der Grundplatte (4) eines unteren Wirbelkörpers (1) zu verbindende Befestigungsfläche (21) eine untere Hauptebene (22) der Prothese definiert, einer mit einem oberen Wirbelkörper (2) zu verbindenden oberen Deckplatte (12) und einem zwischen der unteren und der oberen Deckplatte befindlichen Gleitgelenk, das von einer unteren konvexen (25) und einer oberen konkaven Gleitfläche (26) gebildet ist, dadurch gekennzeichnet, daß der ventrale Rand (35) der unteren Gleitfläche (25) bezogen auf die untere Hauptebene tiefer liegt als ihr dorsaler Rand (36) .
3. Zervikale Zwischenwirbelprothese mit einer unteren Deckplatte (11) und einer oberen Deckplatte (12) , deren mit der Grundplatte (5) eines oberen Wirbelkörpers (2) zu verbindende Befestigungsfläche (23) eine obere Hauptebene (24) der Prothese definiert, sowie einem zwischen der unteren und oberen Deck- platte befindlichen Gleitgelenk, das von einer unteren konvexen (25) und einer oberen konkaven Gleitfläche (26) gebildet ist, dadurch gekennzeichnet, daß der Tangentenwinkel (41) am ventralen Rand (35) der oberen Gleitfläche (25, 26) in der Sagittalebene mit der zugehörigen Hauptebene (22, 24) um mindestens drei Grad größer ist als der Tangentenwinkel (42) am dorsalen Rand (36) .
4. Zervikale Zwischenwirbelprothese mit einer unteren Deckplatte (11) , deren mit der Grundplatte (4) eines unteren Wirbelkörpers (1) zu verbindende Befestigungsfläche (21) eine untere Hauptebene (22) der Prothese definiert, einer mit einem oberen Wirbelkörper (2) zu verbindenden oberen Deckplatte (12) und einem zwischen der unteren und der oberen Deckplatte befindlichen Gleitgelenk, das von einer unteren konvexen (25) und einer oberen konkaven Gleitfläche (26) gebildet ist, dadurch gekennzeichnet, daß der Tangentenwinkel (41) am ventralen Rand (35) der unteren Gleitfläche (25, 26) in der Sagittalebene mit der zugehörigen Hauptebene (22, 24) um mindestens drei Grad größer ist als der Tangentenwinkel (42) am dorsalen Rand (36) .
5. Zwischenwirbelprothese nach einem der Ansprüche 1 bis 4, dadurch gekennzeichnet, daß der ventrale Rand (35) einer Gleitfläche (25, 26) in bezug auf die zugehörige Hauptebene (22, 24) um wenigstens 3% der AP-Erstreckung (28) der Gleitfläche (25, 26) tiefer liegt als ihr dorsaler Rand (36) .
6. Zwischenwirbelprothese nach einem der Ansprüche 1 bis 4, dadurch gekennzeichnet, daß der Tangentenwihkel (41) am ventralen Rand (35) einer Gleitfläche (25, 26) in der Sagittalebene mit der zugehörigen Hauptebene (22, 24) um mindestens drei Grad größer ist als der Tangentenwinkel (42) am dorsalen Rand (36) .
7. Zwischenwirbelprothese nach einem der Ansprüche 1 bis 4, dadurch gekennzeichnet, .daß der in bezug auf eine Hauptebene (22, 24) höchste Punkt (30) mindestens einer Gleitfläche (25, 26) posterior von der AP-Mitte (29) dieser Gleitfläche (25, 26) angeordnet ist.
8. Zwischenwirbelprothese nach Anspruch 7, dadurch gekennzeichnet, daß die Entfernung (31) des höchsten Punkts (3) mindestens einer Gleitfläche (25, 26) um mehr als 5% ihrer gesamten AP-Erstreckung (28) gegenüber der AP-Mitte (29) nach posterior versetzt ist.
PCT/EP2004/009089 2003-10-02 2004-08-13 Zervikale zwischenwirbelprothese WO2005032431A1 (de)

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Cited By (3)

* Cited by examiner, † Cited by third party
Publication number Priority date Publication date Assignee Title
WO2021113174A3 (en) * 2019-12-04 2021-07-15 Bray Jr Robert S Artificial disc replacement device and methods and instruments for implanting same
US11839554B2 (en) 2020-01-23 2023-12-12 Robert S. Bray, Jr. Method of implanting an artificial disc replacement device
US11938035B2 (en) 2019-12-04 2024-03-26 Robert S. Bray, Jr. Artificial disc replacement device

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DE20310433U1 (de) * 2003-07-08 2003-09-04 Aesculap Ag & Co Kg Chirurgisches Instrument zum Handhaben eines Implantats
WO2003075804A1 (de) * 2002-03-12 2003-09-18 Cervitech Inc. Zervikale zwischenwirbelprothese
DE20310432U1 (de) * 2003-07-08 2003-09-18 Aesculap Ag & Co Kg Zwischenwirbelimplantat

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* Cited by examiner, † Cited by third party
Publication number Priority date Publication date Assignee Title
WO2003075804A1 (de) * 2002-03-12 2003-09-18 Cervitech Inc. Zervikale zwischenwirbelprothese
DE20310433U1 (de) * 2003-07-08 2003-09-04 Aesculap Ag & Co Kg Chirurgisches Instrument zum Handhaben eines Implantats
DE20310432U1 (de) * 2003-07-08 2003-09-18 Aesculap Ag & Co Kg Zwischenwirbelimplantat

Cited By (3)

* Cited by examiner, † Cited by third party
Publication number Priority date Publication date Assignee Title
WO2021113174A3 (en) * 2019-12-04 2021-07-15 Bray Jr Robert S Artificial disc replacement device and methods and instruments for implanting same
US11938035B2 (en) 2019-12-04 2024-03-26 Robert S. Bray, Jr. Artificial disc replacement device
US11839554B2 (en) 2020-01-23 2023-12-12 Robert S. Bray, Jr. Method of implanting an artificial disc replacement device

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